Is een minister een ambtenaar?

Is Bert Koenders, minister van buitenlandse zaken, een ambtenaar of is een minister geen ambtenaar?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
10.9K

Antwoorden (4)

Nee ! De minister geeft leiding aan z'n departement daar zitten de ambtenaren de hoogste ambtenaar van het ministerie heet DG .( Directeur Generaal ) je zou een minister wel dienaar van de staat kunnen noemen en ja is de koning ook een een ambtenaar . Nee ook al verricht hij werkt voor de staat en is hij ambtelijk bezig :). Kan je minister niet tot de ambtelijke top rekenen . Er zit ook vaak een enorme frictie tussen wat de minister wil en wat de ambtenaren uiteindelijk doen . ( of zouden willen doen ) . Als men spreekt over het ambtenaren korps dan bedoeld men daar NIET de minister mee . Zeg je alle mensen die werken voor de staat en die een ambt hebben zijn ambtenaar dan kan je de notarissen ook ambtenaar noemen .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee. Politici zijn geen ambtenaren.
Ambtenaren zijn de 'werknemers' van de overheid die het beleid uitvoeren wat politici bedacht hebben. De hoogste ambtenaar op een ministerie is de secretaris-generaal.
Computoon
9 jaar geleden
Poet
9 jaar geleden
+ klopt
Poet
9 jaar geleden
Ze helpen trouwens ook met bedenken maar hun baas beslist.
Nee, ministers zijn politieke ambtsdragers wier mandaat afhangt van de partij die zij vertegenwoordigen. Ambtenaren daarentegen zijn neutrale dienaars en waarborgen de continuïteit van het bestuur tegenover de periodieke politieke machtswisselingen.

(deze mooie omschrijving komt uit de volkskrant)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een ambtenaar is een natuurlijk persoon die is aangesteld in een openbare betrekking om, ondergeschikt aan een hoger gezag, een deel van de overheidstaak te verrichten.
Dit hoger gezag kan zijn een minister of hogere ambtenaar.

Ministers worden in Nederland benoemd door de koning.

Een minister krijgt krijgt een vergoeding voor zijn diensten, maar is niet gebonden aan een arbeidsovereenkomst.

Een minister kan niet ontslagen worden, maar bied zijn ontslag aan de koning die het kan verlenen of in beraad houden.

Dus Bert Koenders, als minister van buitenlandse zaken is geen ambtenaar.
Hij werkt niet voor de overheid, maar is deel van de overheid.