Waarom is er geen gratis openbaar vervoer?

Nederland wil af van de file's omdat het teveel geld kost.
Dan denk ik, als je het openbaar vervoer gratis maakt gaan er veel meer mensen met de bus/trein/metro/tram.
Dat kost veel geld maar dat bespaar je weer omdat de file's minder worden.
Dus waarom wordt het openbaar vervoer niet gratis?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
10.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
idd :@
ik ging vandaag met een vriendin met de bus naar de stad... was normaal 2eur maar sinds gisteren 5euro! voor een dalkaartje. ik kon de buschauffeur eerst zelfs niet geloven zo absurd.
goeie vraag.+.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik hoorde dat het jaren al gratis had kunnen zijn. als ze dat nieuwe pasje niet hadden ingevoerd. voor wat dat heeft gekost. plus voor de vraag. ik vind het een schande en zonde van het verspilde geld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar is dat, SAph?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
friesland, :s naar Lwrdn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Belachelijk, zeg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:'( Hja.

Het beste antwoord

In 1974 is er een proef geweest met gratis openbaar vervoer. Enkele duizenden of tienduizenden mensen, waaronder ik, kregen van minister Trip(PPR) een gratis OV kaart, waarmee je met alle openbaar vervoer kon reizen. Ik heb het destijds intensief gebruikt. Maar in de evaluatie bleek dat veel mensen de auto toch niet lieten staan.

In Hasselt, Belgie is het OV gratis, en er rijden veel bussen en trams, daar wordt intensief gebruik van gemaakt, met succes.

Er moet dus meer gebeuren dan alleen gratis OV, misschien ook versterking van de OV reismogelijkheden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedankt

Andere antwoorden (12)

We hebben één regel in Nederland, niets voor niets.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Files kosten de overheid niets, die kosten zijn voor de automobilist en het bedrijfsleven. Gratis openbaar vervoer zou de overheid en dus iedereen geld kosten. Ik weet niet of ik wel wil meebetalen aan iets waar ik geen gebruik van maak. Dat doe ik nu met zoveel andere zaken namelijk ook al.
paulus811
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De overheid is de staat en de files kosten de staat mijjoenen
paulus811
14 jaar geleden
Wat zijn dan concreet de kosten voor de overheid?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Milieuvervuiling en als het bedrijfsleven het even minder doet zal de staat daar ook iets van merken!
Het bespaart jou en mij veel geld, maar het kost de staat geld. Als de staat er aan zou verdienen, was het al lang ingevoerd. Al die auto's in de files, staan daar stilletjes benzine te slurpen. 70% van de benzinekosten gaan naar de staat. Vandaar.
14 jaar geleden
Gratis openbaar vervoer kost waarschijnlijk veel en veel meer dan de files ons nu kosten.
Bovendien ben je dan wel van de files af, maar niet van de verspilde tijd, ook met het ov heb je vertragingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan zouden mensen wel eens voor het openbaar vervoer gaan willen kiezen als alternatief voor de auto. Op dat moment kelderen de benzineopbrengsten en belangrijker, er is geen behoefte meer aan meer asfalt. Hierdoor valt de reden om de wegenbelasting te verhogen weg en kost openbaar vervoer gratis maken dus 3x geld.
Geld heeft nederland echt een gebrek aan, en we geven teveel uit om 3 van deze megaopbrengsten te kunnen missen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zou veel meer geld kosten. Overheid moet ook besparen. Wat als er in eenkeer heel weinig brandstof wordt verkocht..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat dan degenen die nu de fiets pakken of te voet gaan ook met he openbaar vervoer mee zullen gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen die nu de auto gebruiken stappen niet over op het openbaar vervoer als het gratis zou zijn. Wel waarschijnlijk is dat het openbaar vervoer overspoeld wordt met zwervers, zakkenrollers en andere mensen die daar niet zijn om te reizen. Dan wordt het nog onaantrekkelijker voor de forens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is steeds een afweging. Hoeveel kost het? Wat levert het op? Het hangt soms van de omstandigheden af of iets voordeliger is of niet. B.v. in Haselt stonden ze voor de keuze: nieuwe rondweg aanleggen voor hee veel geld of gratis openbaar vervoer. Men koos voor het laatste, maar niet overal werkt het zo simpel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ze daar hier in nederland niet opkomen om delen delen van het land autovrij te maken en daar dan gratis vervoer te regelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is niet haalbaar buiten dat voor vele de auto statussymbool no 1 is brengt je eigen vervoer je van deur tot deur. als je slecht ter been bent en je moet kilometers lopen naarbis of trein, overstappen wachten in de kou en je hebt zelf vervoer dan laat je de auto zeker niet staam en lopende kosten per reiziger te hoog op bij gratis vervoer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'Gratis' bestaat niet. Dit zeg ik niet om te mopperen, maar als constatering van een feit. Stel, je maakt het OV gratis, dwz dat je geen kaartje hoeft te kopen in de bus, dan betekent dat niet dat de buschauffeur zijn werk gratis doet, of de onderhoudsmonteur. Het geld dat nu verzamelt wordt door kaartjes te verkopen zou dan moeten worden betaald uit andere potjes. Welke? Belastingen. En dan zou je vraag zijn: waarom zijn de belastingen zo hoog?

Met andere woorden: gratis bestaat niet. het moet óf linksom, óf rechtsom betaald worden. Eigenlijk is kaartjes verkopen vergelijkbaar met 'tol heffen' of 'rekeningrijden'. Heel modern dus :)