Toen John F Kennedy werd vermoord, hoe reageerde landen er om heen hierop?

Hoe reageerde het buitenland op de moord op John F Kennedy?

wat heeft het ‘buitenland’ (allen landen maar niet de VS) allemaal gedaan na de moord op John F Kennedy? hiermee bedoel ik: hebben ze respect betuigd? en hoe? of hebben ze juist iets negatiefs gedaan?

Maar ook: Wat heeft het 'buitenland' gedaan om zoiets in hun land te voorkomen?

als het kan een internetlink als bron geven!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1K
ronron1212
9 jaar geleden
De bevolking over de hele wereld was geschokt en aangeslagen
ronron1212
9 jaar geleden
Moord op een president was in Amerika al vaker voor gekomen en in andere landen is dat niet zo dus ze hebben niets gedaan omdat te voorkomen in eigen land.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://www.gahetna.nl/actueel/nieuws/2013/massale-rouw-om-jfk Ook toen wees Amerika de Sovet-Unie (en Cuba er maar gelijk bij), als hulp van de dader aan. Later is daar niets van gebleken.

Antwoorden (1)

Uiteraard reageerde de hele (westerse) wereld geschokt ; niet alleen om de dood van een staatshoofd, dat is an sich niet zo uniek, maar vooral omdat het zo ongeveer de eerste moord was die rechtstreeks op televisie te zien was, EN omdat Kennedy bijzonder geliefd was. Bijna een sterrenstatus had de man.

Openbaar rouwvertoon echter zoals we de laatste jaren zien, bijvoorbeeld rondom de dood van Diana, (en de laatste jaren zo ongeveer om ELKE dode die het nieuws heeft gehaald, waardoor de kracht een beetje begint af te nemen) was in die jaren nog niet zo algemeen.

Staatshoofden - ook het onze - zullen een (persoonlijke) brief hebben gestuurd, en voor zover 'gewone' mensen hun leed wilden betuigen - of een mening over het gebeurde uiten - zullen ze dat voornamelijk gedaan hebben via open brieven in de krant.

Als je wilt uitpluizen wat verschillende landen precies hebben gedaan herdacht, gerouwd of gevierd, kun je het beste kranten uit die tijd raadplegen. Maar de kans dat je betrouwbare verslagen vindt uit bijvoorbeeld communistische landen uit die tijd - niet Kennedy's grootste fans - acht ik niet zo heel groot. Dat zat toen pot-dicht, en de informatieverstrekking was vermoedelijk zwaar propagandistisch.

Concreet zal er niet zo veel zijn gedaan om iets dergelijks in eigen land te voorkomen. Amerika was tenslotte toch Amerika ; ver en een beetje vreemd, en de moordenaar werd verondersteld een alleen opererende gek te zijn geweest. Die hadden wij hier niet. (Daar moesten we mee wachten tot de moord op Pim Fortuyn). Bovendien werden staatshoofden al bewaakt door beveiligers en bodyguards, en daar is niks in veranderd, al zal die beroepsgroep met zijn tijd zijn meegegaan.

Over de dood van Kennedy en alles daar omheen is ZO veel geschreven, dat als je nu begint ,je nooit aan 1 mensenleven genoeg hebt om alles door te worstelen. Je zult dus een keus moeten maken.