Waarom komt er direct een opvolger als president in Amerika?

Als de President van Amerika om een of andere reden plotseling moet stoppen, moet er direct een nieuwe president komen. zodat Amerika een president heeft. Waarom is dit? graag een link naar de bronnen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Dat geldt niet alleen voor Amerika, maar voor elk land met een (democratische) regering ; er moet wel iemand officieel aan het roer staan.
Als de president plotseling aftreed, overlijdt of ziek wordt, is er altijd onmiddellijk een interim (tijdelijke plaatsvervanger). In Amerika is dat normaliter de vice-president. Voor het kiezen van een definitieve opvolger wordt dan gewoon weer tijd uitgetrokken, maar intussen staat er wel iemand aan het roer.
Wanneer een hele regering valt of aftreed, wat in Nederland nog wel eens gebeurt, is het land niet ineens onbestuurd maar treedt er onmiddellijk een interim-regering aan (vaak in min of meer de zelfde samenstelling). Die heeft echter wel wat minder bevoegdheden, maar moet tot na de volgende verkiezingen ' de kar trekken' .

Snel even een zinnetje in een artikel op Internet zoeken is er hier even niet bij ; daarvoor zul je je echt wat meer in het onderwerp moeten verdiepen. Boeken kunnen daarbij een goede hulp zijn. Wat ik er van weet, heb ik ooit op school geleerd en vind ik hier ook niet zo 123 terug.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Prima antwoord ! + Wellicht kan de vragensteller zich nog even in de moord op Kennedy verdiepen. Daar was plotselinge opvolging aan de orde na het overlijden van Kennedy.
Antoni
9 jaar geleden
Interessant weetje in dit kader: mocht het hele kabinet niet meer in staat zijn het land te regeren, dan neemt de Raad van State het bestuur over. N.B.: Dit geldt voor Nederland.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ik heb ook wel eens gehoord dat de president van Amerika altijd beschikt over bepaalde codes en dingen voor het geval dat er direct een aanval moet worden uitgevoerd en dat de president de enige is die, die beslissing mag maken. Maar ik weet niet of dat l*lkoek is of dat het waar is.