Hoeveel kinderbijslag krijg je bij welk inkomen?

Krijgt elk inkomen kinderbijslag? Of krijg je vanaf een bepaald jaarinkomen geen kinderbijslag meer?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
7.1K
fisbel
9 jaar geleden
Er zijn wel discussies geweest om de kinderbijslag inkomensafhankelijk te maken. Net als het AOW-inkomen. Maar het is voorlopig bij discussies gebleven. Kinderbijslag wordt toch gezien als een soort basisrecht. Wel inkomensafhankelijk is het kindgbonden budget. Deze toeslag wordt automatisch toegekend en is gekoppeld aan de kinderbijslag. De belastingdienst stelt het belastbaar inkomen ouder of ouders vast en bepaalt aan de hand van dit inkomen of er recht is op kindgebonden budget. Tot een inkomen van zo'n € 40.000 of wat hoger als er meer kinderen zijn is er recht op kindgebonden budget.

Het beste antwoord

In Nederland Hebben alle gezinnen met kinderen onder de 18, of zolang zij geen studiefinanciering ontvangen recht op kinderbijslag.
Hoeveel kinderbijslag u krijgt, hangt af van de leeftijd van uw kind. Als uw kind 6 jaar wordt, krijgt u meer kinderbijslag. De kinderbijslag gaat opnieuw omhoog als uw kind 12 jaar wordt. U ontvangt de kinderbijslag per kwartaal.

Kinderbijslag
bedrag in euro per kwartaal
0 t/m 5 jaar € 191,65
6 t/m 11 jaar € 232,71
12 t/m 17 jaar € 273,78
Tweemaal kinderbijslag bij hoge kosten
Als uw kind niet bij u woont omdat het bijvoorbeeld gehandicapt is, kunt u hoge kosten hebben. Dan is het in sommige gevallen mogelijk om tweemaal kinderbijslag te krijgen. Meer informatie hierover leest u in de link bij uw kind gaat (tijdelijk) uit huis.

Toegevoegd na 1 uur:
Het maakt niet uit of je multimiljonair bent, of in de bijstand zit, iedereen krijgt net zoveel voor een kind van dezelfde leeftijd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De hoogte van de kinderbijslag hangt af van de leeftijd van het kind en van waar het woont. Als het kind een (bij)baantje heeft kan dat gevolgen hebben voor de kinderbijslag. De hoogte van het inkomen van de ouder(s) maakt niét uit.
Het bedrag wordt verhoogd als het kind 6 jaar is geworden, en opnieuw als het 12 jaar is.

Omdat een tabel niet goed over te nemen is voeg ik de bedragen als afbeelding toe. Die cijfers zijn geldig voor het jaar 2014 (en zijn sinds 2012 niet veranderd).
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dus stel dat je 100.000 euro per jaar verdiend, krijg je dan werkelijk net zo veel kinderbijslag als iemand met een jaarlijks inkomen van 25.000 euro?
Amadea
9 jaar geleden
Ja echt, ongeacht hun inkomen hebben Nederlanders met kinderen tot 18 jaar recht op kinderbijslag.