Wat zijn de meest haalbare bezuinigingsvoorstellen voor het land?

* Maximaal een jaar WW (levert 1,1 miljard op)
* De verhoging van het eigen risico in de zorg tot 775 euro (3,4 miljard)
* Afschaffen/versoberen OV-studentenkaart (95 miljoen euro)
* Een eigen bijdrage van vijf euro voor een bezoek aan de huisarts;
* Een verlaging van de WW-uitkering (1,1 miljard)
* Collegegeld verdubbelen (half miljard)
* Provincies opheffen ( half miljard )
* minder rijksambtenaren ( 2 miljard )
* minder politici ( 160 miljoen)
* gemeente-apparaat bezuinigingen (800 miljoen)
* Beperking hypotheekrenteaftrek tot maximaal 500.000 euro, tegen maximaal 42 procent

Toegevoegd na 16 seconden:
Ref: http://nos.nl/artikel/147629-de-bezuinigingsvoorstellen-op-een-rijtje.html

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (4)

Minder politici, daardoor sneller vergaderen, minder regeltjes en daardoor komt de volgende, minder rijksambtenaren en zo heb je de 2de bezuiniging ook te pakken.

Toegevoegd na 3 minuten:
Dus 2 vliegen in 1 klap.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, misschien kunnen we een provincie (deelstaat)worden
van ons grote buurland.Dan kan echt alles op de schop.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volledig met je eens + 1 (kan helaas niet meer geven)
Dat we met zijn allen teveel uitgeven is duidelijk. Maar de pressie groepen zullen de bezuinigingen wel weer ten laste laten gaan van de groepen die het het slechtst kunnen dragen. Er zal geen efficiëntere overheid komen, niet minder ambtenaren, geen versobering van de arbeidsvoorwaarden van de politieke elite. Natuurlijk wordt er wel bezuinigd op de gezondheidszorg, terwijl dat systeem door onze strot is geduwd en nog dubbel en dwars door de burgers wordt betaald. Mijn voorstel is om te beginnen met het afschaffen van de ZVW en dat over te laten aan de burgers zelf en de verzekeringsmaatschappijen. Ook de AWBZ moet worden afgeschaft. Er moet dan wel een soort particuliere AWBZ komen, die mag worden gesubsidieerd uit de algemene middelen, maar laat de ambtenaren aub ver weg blijven.
Dat doende kun je de helft van de ambtenaren ontslaan en een normale ww uitkering geven

Toegevoegd na 2 minuten:
Maaar het voorstel van Kritikus is misschien wel het beste. Dan zijn we af van de pedante mannetjes in Den Haag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je dit land nog meer naar de filistijnen wilt helpen, dan moet je bezuinigen op het onderwijs.

Een jaar minder WW zal ook niet heel veel zoden aan de dijk zetten, want als je na een jaar nog geen baan hebt (en die kans is tegenwoordig groot) kom je in de bijstand terecht en dat kost ook geld.

Provincie opheffen, minder ambtenaren, minder politici én veel minder defensie!!