Is het eigenlijk wel toegestaan om belasting over belasting te heffen?

Op bv autobrandstoffen zit een groot deel accijns, ook daarover wordt BTW berekend. Wat is dan de 'toegevoegde waarde' (dienst of goed) daarvan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja zoals je zelf al ziet kunnen belastingen cumuleren, bijvoorbeeld de accijns en de omzetbelasting op brandstof. Dit heeft de wetgever juist zo gewild. Het idee achter de BTW is dat de eindgebruiker een belasting betaald wanneer hij iets gebruikt/verbruikt (profijtbeginsel) en dit geldt nog steeds indien een product extra wordt belast met een accijns.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dit is door de overheid zo bepaald, dus ja dat mag, of eigenlijk is het gewoon zo. Je zult er weinig aan kunnen veranderen.

Ik quote:
"Accijns is een vorm van belasting die u betaalt over accijnsgoederen. Accijnsgoederen zijn: bier, wijn, tussenproducten (bijvoorbeeld port, sherry, vermouth), andere alcoholhoudende producten ((ethyl)alcohol, gedistilleerde dranken en overige dranken met meer dan 1,2 procent alcohol) minerale oliën en tabaksproducten.
U betaalt accijns als u deze goederen inbrengt vanuit een EU-land of invoert vanuit een ander land. U betaalt ook accijns als u accijnsgoederen brengt buiten een accijnsgoederenplaats (waar accijnsgoederen worden opgeslagen, verwerkt of gemaakt)."

Het gaat dus alleen maar over bepaalde specifieke goederen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je de definitie van BTW opzoekt lees je; "heffing over een geleverde dienst of goed", welke van de 2 is dan de accijns? Volgens mij geen van beide.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
BTW komt over het totale bedrag, dus inclusief de accijnsen. In mijn stukje hierboven staat ook iets over Invoer van deze producten, en dat daar die accijns over wordt betaald. Ze hebben het hier overigens alleen over EU-landen, dus geen idee of dit ook van toepassing is voor niet-EU-landen. Geen idee wat deze vraag heeft opgeroepen, maar mogelijk kun je als je hiermee bezig bent ook uitzoeken of het intressant is om het vanuit een niet EU-land te importeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar als ik dus in België, waar het veel goedkoper is (ik denk wegens lagere accijns) een slof shag zou kopen, dan dien ik dus in Nederland alsnog deze accijns te voldoen? Wat heeft vrij verkeer van personen en goederen binnen de EU en de samenwerking van de Benelux dan nog voor zin?
Dit is inderdaad een knap staaltje overheidslogica: de toegevoegde waarde zit er kennelijk in dat de overheid het zo veilig maakt in Nederland dat je die benzine of alcohol durft te gebruiken; dat is kennelijk de bewezen dienst ;-)