Wat is een kalifaat?

IS sticht er een naar kennelijk een bestaand (erkend?) model. Waar en wanneer is dat model gesticht.

Toegevoegd na 3 minuten:
Is het uitsluitend islamitisch (soennitisch of anders?) of komt het ook bij andere religies voor?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

Een kalifaat is een staat die wordt geregeerd door een kalief: opvolger van de profeet Mohammed. In het kalifaat bestuurt de kalief de gemeenschap van moslims en probeert deze de islam te verbreiden in gebieden waar die godsdienst nog niet ingeburgerd is. De eerste kalief was Aboe Bakr, een vriend en vroege volgeling van Mohammed. Hij wist in twee jaar tijd (632-634) het hele Arabische schiereiland te veroveren.

In de tijd van de vierde kalief, Ali ibn Abu Talib (neef en schoonzoon van Mohammed), kregen moslims onderling ruzie over de vraag of de kalief kon worden gekozen, zoals de eerste kaliefen, of een familielid moet zijn van Mohammed. Deze ruzie heeft de islam in twee hoofdstromingen gespleten: die van de soennieten en die van de sji’ieten.

De soennitische terreurgroep de Islamitische Staat (IS), die delen van Irak en Syrië beheerst, heeft deze zomer een ''islamitisch kalifaat'' uitgeroepen en IS-leider Abu Bakr al-Baghdadi tot kalief benoemd. Hij wil dat de hele regio zich onderwerpt aan zijn gezag.
Amadea