Hoe kan het dat Berlusconi de regionale verkiezingen heeft gewonnen?

Vanochtend las ik in de krant dat de partij van Berlusconi de regionale verkiezingen heeft gewonnen. Hoe kan dit?

Toegevoegd na 3 minuten:
Dit was ik vergeten er bij te zeggen:

Hoe kan de Europese unie dit accepteren, want de Italiaanse overheid lijkt nu meer op een combinatie van een dictatuur en een democratie.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Berlusconi is democratisch verkozen. Of dat proces eerlijk is verlopen, is een standpunt dat je al-dan-niet kan delen. Berlusconi vind iedere tegenstander een linkse debiel zonder bestaansrecht, en maakt rechters en journalisten die hem het vuur aan de schenen leggen dan ook regelmatig als dusdanig uit. Omdat Berlusconi ook de grote media beheert, krijgen veel Italianen 'onze' waarheid vaak niet onder ogen.

Daar is niets vreemds aan overigens, in Amerika werkt het al niet veel anders, en ook ons journaal laat liever zien wat de publieke opinie verwacht dan wat de rest van de wereld als waarheid ziet. Eigenlijk bestaat "de waarheid" niet, hoewel je met internet en wat talenkennis tegenwoordig wel makkelijker aan kritische geluiden kunt komen dan vroeger.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Hij is kennelijk nog flink populair onder de bevolking.
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
Simpel, zijn partij heeft meer stemmen gehaald dan de andere partijen. Wat is daar zo moeilijk aan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel mensen hebben behoefte aan een sterke leider die ze moed geeft. Dat kan Berluconi kennelijk. Verder is de democratische traditie van Italië niet erg groot en kijken de Italianen erg op tegen mensen die iets bereikt hebben in hun leven, zoals mediamagnaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien is wel de belangrijkste reden dat er geen alternatief is op dit moment. CDA werkt met de partij van Berlusconi samen in het Europese parlement. Het wordt dus gewoon geaccepteerd. Berlusconi is geen dictator, hij is gewoon gekozen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Berlusconi kan de media naar zijn hand zetten, zo is hij zelf de laatste maanden vaak in beeld geweest terwijl zijn tegenstanders zich nergens konden laten horen. Alles wat Berlusconi misdoet wordt uit de media geweerd.
Italianen die geen vreemde taal spreken en dus geen vreemde krant op het internet kunnen lezen hebben er geen weet van waar Berlusconi van wordt verdacht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Italië heeft na WO II een geschiedenis van krachteloze kabinetten die voortijdig vielen. Dus niet Balkenende I-IV (1-4), maar Balkenende I - XL (1-40). Daarom willen veel Italianen gewoon een krachtige leider, zolang die maar minder fout is dan Mussolini, hetgeen zo'n beetje de enige positieve typering van Berlusconi is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat komt omdat hij mensen afperst en omkoopt. Nadelige geluiden worden vakkundig om zeep geholpen omdat hij de media beheerst.