Wordt huurtoeslag gestopt of gekort bij verhuur zolderkamer?

k wil de zolder verhuren aan studenten. Ik krijg manadelijks 200 euro huurtoeslag. Word ik dan gekort door de belastingdienst op mijn huurtoeslag? Op hun site kan ik alleen terug vinden dat ik een meldingsplicht heb en dat ik een contract moet overhandigen aan ze. Maar ik ben dan geen toeslagpartner.. ..dus ook niet gekort? of wel? - Zoeken

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

T/m 2010 werd er in deze situatie van onderhuur met 25% gekort op de huurtoeslag.
Dat is niet meer zo. Er is wel een meldingsplicht. De belastingdienst moet weten dat er geen sprake is van gezamenlijke huishouding waarbij het inkomen van een medebewoner wel meetelt voor de huurtoeslag. Vandaar het verplichte huurcontract.

Toegevoegd na 11 minuten:
Houdt u er rekening mee dat de huuropbrengst voor belastingvrij niet hoger mag zijn dan de vrijstelling van € 4748. Als u aan 2 personen zou verhuren zou u wellicht de ene persoon kunnen laten vallen onder de verhuurvrijstelling en de andere kwalificeren als kostganger. Bij deze laatste moet er wel belasting worden betaald, maar mogen de kosten in mindering worden gebracht op de huuropbrengst. Zie bron 2

Toegevoegd na 17 minuten:
Leest u uw huurcontract er op na wat er is vermeld over onderverhuur. Er is in elk geval of toestemming nodig van uw verhuurder of een meldingsplicht. Zie bron 3 wat een willekeurige verhuurder in het huurcontract over onderverhuur heeft vermeld.
fisbel
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Vroeger (paar jaar geleden) was het zo dat de huurtoeslag werd gekort met 25 %. Ongeacht hoeveel toeslag je kreeg en ongeacht hoeveel onderhuurders of hospitanten je hebt en ongeacht wat die voor hun kamer(s) betalen. Maar ik heb ergens pas gehoord dat de huurtoeslag gewoon gelijk blijft tegenwoordig. Gewoon even bellen met de belastingdienst. Heb je gratis de meest actuele en betrouwbare informatie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
fisbel
9 jaar geleden
De huurtoeslag wordt bij onderverhuur niet meer gekort.
Het is wel noodzakelijk dat aangetoond kan worden dat er van (zakelijke) onderverhuur sprake is. Daarom de meldingsplicht en het aanwezig zijn van een schriftelijk huurcontract.