Wat mag er door de gemeente allemaal gedaan worden met mijn pasfoto en vingerafdrukken die ik bij het maken van een paspoort geef?

Wordt de pasfoto alleen gebruikt voor mijn paspoort of wordt hij op de een of andere manier opgeslagen en ook nog gebruikt bij het identificeren van een verdachte?

Toegevoegd na 11 minuten:
Word mijn foto bijvoorbeeld ook opgeslagen in de Gemeentelijke basisadministratie?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Interessant vraag. Een vingerafdruk is tot en met 14 jaar, voor volwassenen is dat niet meer verplicht. (Heb ik mij laten vertellen bij het gemeentehuis 3 maanden geleden)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ben toch een beetje ouder dan 14 jaar maar heb eerder dit jaar toch echt bij de verlenging van mijn paspoort een vingerafdruk bij het gemeentehuis achter moeten laten. Die ik toch niet echt terug zag in mn pas trouwens. Zou er een verschil zijn in paspoorten en ID-kaarten? Dat heb ik weer gehoord, dat je bij een ID geen vingerafdruk hoeft te geven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik vind het vreemd want eerder dit jaar moest ik ook mijn vingerafdrukken geven voor een ID kaart.
Ik vraag mij nu af of men dit wel had mogen doen.

Antwoorden (1)

De gemeente doet niets met uw vingerafdruk. Deze wordt verwijderd nadat uw paspoort aangemaakt is.

De foto's worden wel opgeslagen. Deze worden alleen te voorschijn gehaald als de politie of marechaussee onderzoek doen naar de echtheid van het identiteitsdocument.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waar worden de foto's opgeslagen? Wordt het ook gebruikt bij het identificeren van iemand als hij een misdrijf heeft gepleegd en het op camera beelden is?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voor zover ik weet niet maar sluit niets uit. Ik weet dat de politie de pasfoto en gegevens kan opvragen bij de gemeente maar dat zij daar niet direct toegang toe hebben. Zij hebben enkel toegang tot het GBA en daar zijn geen foto's in vastgelegd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wordt de pasfoto opgeslagen bij de gemeente of op een chip in de paspoort?
In jou link staat dat het wordt opgeslagen op een chip in je paspoort?