De staatsschuld groeit maar door. Hoe lang kan dat doorgaan ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
http://www.destaatsschuldmeter.nl/
de meter loopt een paar jaar achter maar het is een grote groei.
Gaat net zo lang door tot we in de positie van Griekenland komen en mogelijk failliet gaan.
redhouse
9 jaar geleden
Ronron dat is je persoonlijke mening .
Nederland gaat niet failliet, we gaan de goede kant weer op.
Kijk naar de VS en hun staatsschuld en huiver , ook zij gaan niet failliet.
ronron1212
9 jaar geleden
redhouse ik geef antwoord op de vraag niet of het gaat gebeuren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oneindig ?! Op moment dat het onhoudbaar zou worden zijn er twee scenario's Bezuinigen !! En of tegelijk daar woorden nu al de voorbereidingen voor getroffen verruim de monetaire ruimte ( een mooie zin die niet meer betekend we drukken bij , niet echt maar je verruimd giraal ) dus je creëert inflatie het geld wordt dan minder waard dn de grap voel je aankomen de schuld wordt kleiner . Ja daarom is ook is een bepaalde van inflatie prima !! Niet zo als in de Weimar periode daar hebben de Duitsers nog een inflatie trauma van . Dus bezuinigen maar dat lukt bijna niet zonder boze gezichten en onvrede of maak de schuld kleiner door inflatie maar dat laatste wil maar ( nog niet ) lukken . Maar schuld van een land kan oneindig doorgaan echt failliet kan een land niet gaan zoals een bedrijf .
Poet
9 jaar geleden
Heel strikt genomen kan dit doorgaan totdat men niet meer bereid is om de Staat nóg meer willen lenen.
Poet
9 jaar geleden
Sorry, ik bedoel: tot men niet meer bereid is om aan de Staat nóg meer geld uit te lenen.

Antwoorden (1)

De staatsschuld zou ten hoogste 60% van het bruto binnenlands product mogen bedragen (Maastrichtnorm) Toen we met de euro begonnen, hebben we afgesproken dat ieders staatsboekhouding geen groter EMU-saldo dan -3.0 procent zou mogen hebben en geen hogere staatschuld dan 60 procent van het BNP (bruto nationaal product). Dat redt Nederland de laatste jaren niet meer. De staatsschuld is meer dan 60% maar nog lang geen 100% van het BNP – zoals ruim 200% in Japan. Hoger dan 100% moet het echt niet worden.Voorbeelden: Italië, Griekenland (niet verrassend) maar ook bijvoorbeeld België. Ook in een land als Duitsland is de staatschuld hoger dan 60% van het BNP. Als de schuld te hoog wordt trekt de economie het niet meer en moeten er draconische bezuinigingen worden ingevoerd met de nodige gevolgen voor de bevolking. Bezuinigen hangt ook af van het regeringsstelsel. De bevolking moet dat in zekere zin accepteren. Zoniet, dan wordt een land onbestuurbaar.

Als een land niet meer aan zijn financiële verplichtingen kan voldoen, is het uiterste een bankroet. Dat kan wel gebeuren. Een voorbeeld was Argentinië rond de eeuwwisseling of Duitsland na de 1e en 2e Wereldoorlog. Met veel armoede / ellende voor de bevolking (zie bron 3)

In Europa hebben we de euro ingevoerd. Het is genoegzaam bekend wat er gebeurt als een land te veel schulden krijgt bijvoorbeeld Griekenland en deze schuld niet meer kan aflossen. Andere Euro-landen moesten mokkend bijspringen.

Er is herhaald ook discussie over het failliet van de euro en of de oude munt weer moet worden ingevoerd (Wilders – gulden) Dit is echter geen optie en zou voor Nederland desastreus uitwerken.

Ook is er de discussie of er geen splitsing moet worden aangebracht in neuro (Noord-Europese landen) en zeuro (Zuid-Europese landen) Er zouden dan meer mogelijkheden zijn om in de economie in te grijpen en de 'zwakke' landen in Zuid-Europa hoeven niet langer geholpen te worden en moeten zelf de broek ophouden.

Er zijn dus grenzen aan het ophogen van de staatsschuld. Maar waar die grenzen liggen is niet precies te zeggen. De rente is op dit moment belachelijk laag, waardoor de schuld te bekostigen is. Je moet er niet aan denken dat de rente op deze schuld ooit nog eens tot percentages boven 5% uit gaat komen. Per Nederlander is de schuld op dit moment ruim € 25.000 per inwoner. En elke seconde wordt de staatsschuld € 500 hoger. Totaal nu bijna € 500 miljard Idealiter zou de schuld €0 moeten zijn zoals in veel huishoudens!
fisbel