Zijn de WikiLeaks niet gefabriceerd?

Wie vertelt mij dat de documenten opgestuurd naar WikiLeaks niet vals zijn? Een slimme jongen kan toch door middel van photoshop echt lijkende papieren compleet met een NSA/CIA logo toemailen? Je kan het niet natrekken want de bronnen zeggen toch dat het niet waar is. Je gaat als spion echt geen geheimen prijsgeven als de mensen achter WikiLeaks je opbellen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heeft de NSA weleens ontkent dat wat Snowden gegeven heeft onzin was? Het idee van wikileaks is niet dat er een belteam zit van hongerige journalisten, het idee is dat je zelf met papieren daarheen komt, zonder belletje. En ja in theorie zou je wat vals in elkaar kunnen knutselen. Dat zal vast wel eens fout gaan (of gaan gebeuren), maar wikileaks zal zelf ook wat doen om te voorkomen dat ze onzin uit gaan kramen en als onbetrouwbaar overkomen. Als jij met 1 A4'tje vol conspiracy theorie komt, zullen bij WL de alarmbellen wel gaan rinkelen, in de zin dat het vast onbetrouwbaar is. Als jij dan geen enkel bewijs levert dat het valide is zullen ze er wellicht weinig mee doen. Het kan nog gekker, een stuk zou zelfs wel van de CIA kunnen komen, maar dan nog vals als een soort afleidingsmanouvre. Dus nee er is niks dat jou echt garandeert dat het echt is.

Het beste antwoord

Door feiten in gelekte documenten te onderzoeken kunnen ze de echtheid van deze documenten achterhalen.
Natuurlijk kan het zijn dat een document fouten bevat, maar er zit altijd een kern van waarheid in.
Als het gaat om een serieuze schending van privacy (zoals de recente NSA schandalen) dan krijgt het onderwerp ook media aandacht.
Op dat moment moet de (in NSA's geval) NSA bewijzen dat deze documenten vals zijn.
Als hun dat niet kunnen, dan wil dat niet definitief zeggen dat de documenten echt zijn, maar betekent wel dat het zeer waarschijnlijk klopt.

Zoals met alle geheime documenten die gelekt worden, is de echtheid pas bewezen nadat de ''verdachte'' heeft toegegeven dat het waar is.
Of als alle feiten in de documenten kloppen met andere feiten die al bekent zijn.

Je kunt er dus nooit vanuit gaan dat deze documenten de volledige waarheid vertellen.
Tenzij het document door de ''verdachte'' is bevestigd op echtheid.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

WikiLeaks is begonnen als een open platform waar iedereen informatie op kon zetten. Dit leidde al snel tot een grote puinhoop. Daarom is de werkwijze verandert en zijn er moderators aangesteld die informatie controleren voordat deze op WikiLeaks geplaatst wordt.

Vervalsen kan natuurlijk altijd maar je moet nu door een forum van ervaren journalisten heen voordat je informatie geplaatst wordt. Dat scheelt.

Daarnaast maakt de omvang van bijvoorbeeld de informatie die Edward Snowden verspreid heeft vervalsing praktisch vrijwel onmogelijk. Het gaat hierbij om circa 250.000 vertrouwelijke diplomatieke telegrammen. Die moeten dan allemaal aannemelijke en correcte informatie bevatten. Dat is voor een (of meer) mensen ergens stiekum op een zolderkamertje niet voor elkaar te krijgen.

De link geeft een wat uitgebreider verhaal.