Weet iemand een serieuze berekening van hoeveel legalisering van de hennepteelt zou kunnen opleveren?

Dus in termen van bezuiniging op het handhavingsapparaat, en opbrengsten van belasting of accijns, zoals bij tabak en alcohol. Ofwel: in hoeverre zou legalisering een gat slaan in de bezuinigingsoperatie van 29 miljard euro van de komende jaren?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (3)

die berekening valt niet te maken, aangezien bijv het aantal psychoses ook met een onbekend aantal kan stijgen en dat kost ook geld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het valt niet te kwantificeren, maar het zal een enorme besparing zijn... Maar het zal niet gebeuren, want de hele wereld wordt alleen maar repressiever en repressiever... Rechten worden je afgenomen per dag... Regels worden strenger per dag... Waarden en normen worden strikter per dag...

En het gaat net als bij de werklozen, op de CWI zijn ze er blij mee want als alle werklozen een baan hebben, zijn de werknemers van de CWI de laatsten die geen werk meer hebben... Daarmee wil ik zeggen, dat er zo veel geïnvesteerd wordt om werkelozen aan een baan te helpen dat het schande is in mijn optiek... Zo zal het ook gaan met het oprollen van de drugscultuur in de wereld... Alles wat je blij maakt moet eruit... Alles...

Dus legalisering van de hennepteelt, forget it...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Er wordt gevraagd om "een serieuze berekening".
Je meent je antwoord te moeten beginnen met "Het valt niet te kwantificeren" en dan krijgen we een verhandeling waar niemand op zit wachten. Wat is dit nou toch?
Ik kan me niet voorstellen dat het veel oplevert. De belangrijkste reden dat (illegale) hennepteelt zo winstgevend is, is dat er geen belasting over de opbrengst betaald hoeft te worden en dat er niet betaald wordt voor de benodigde stroom (illegaal afgetapt).

Wanneer de teelt gelegaliseerd wordt, zullen die twee factoren ervoor zorgen dat er nauwelijks legaal geteeld wordt en er dus voor de staat weinig te halen valt.