Worden de maatregelen van de Vlaamse regering voor Vlaanderen ook toegepast in Wallonië ?

Heeft België twee verschillende regeringen die twee verschillende maatregelen nemen?
Als de nieuwe Vlaamse regering maatregelen neemt in Vlaanderen, worden die dan ook dezelfde in Wallonië?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1K

Antwoorden (2)

Nee, je geeft zelf het antwoord. België is een federaal land (net als Duitsland en de VS). Dat betekent dat sommige regio/deelstaten/gebieden een verregaande autonomie hebben op bepaalde onderdelen, waar de centrale overheid (of andere regio's) niets over te zeggen heeft. In alle federale landen is bijv. defensie een taak van de centrale regering, maar kunnen dingen zoals sociale zekerheid (uitkeringen) een regionale taak zijn (vooral in Amerika en Duitsland is dat het geval). Op de punten waarop de deelregeringen autonomie hebben, hebben ze het zelf voor het zeggen. Hierdoor is een maatregel van de Vlaamse overheid niet van toepassing op Wallonië, want de Waalse regering/parlement gaat daarover.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ter vergelijk met de Nederlandse situatie: als de gemeente Amsterdam de regels voor vergunningen (waarover zij mag beslissen) verandert, heeft dat geen enkel effect op de regels in Rotterdam. Als de provincie Groningen een bepaald besluit neem, dan geldt dat niet in de provincie Drenthe. Lijkt me op zichzelf heel helder.
Het hangt van bevoegdheden af. In elke staatshervorming gaan er meer bevoegdheden naar de regio's. Wat er op federaal niveau beslist wordt geldt voor alle Belgen. Maar zoals je al in het andere antwoord kon lezen, neemt elke regio aparte beslissingen en dit leidt tot maatregelen die enkel in die regio gelden.
In België zie je dat Wallonië "rood" blijft stemmen maar dat "Vlaanderen" een ruk naar rechts neemt. De vorming van de federale regering is dan ook niet evident. Want met deelstaten die qua politieke kleur zo ver uit elkaar liggen is het onmogelijk om bv. de meerderheid van Wallonië in eenzelfde federale regering te stoppen dan de meerderheid in Vlaanderen. Zo kom je niet tot een bestuursakkoord, als de ene wit wil en de andere zwart.... tenzij er door beiden (of één van beiden) water in de wijn gedaan wordt. Maar dat is ook niet evident.... een politicus moet ook in de lijn blijven lopen van zijn partij. Zie maar wat er in Aalst gebeurd is, waar een aantal SpA politici uit de partij gezet zijn omdat ze teveel "NV-A"-minded waren tegen de uitgangspunten van hun eigen partij.
In de volgende staatshervormingen zullen steeds meer bevoegdheden naar de regio's gaan. Het verschil tussen Vlaanderen en Wallonië zal dus steeds meer toenemen.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het klopt wel wat je zegt, maar een kleine nuance maak ik toch graag. De vraag was "Worden de maatregelen van de Vlaamse regering voor Vlaanderen ook toegepast in Wallonië ?", dat hangt niet van de bevoegheid van, want de Vlaamse regering heeft niets over Wallonië te zeggen (tenzij Wallonië het kopieert geldt het dus niet ;) ). Dat geldt ongeacht de bevoegdheid.
De vraag was of Vlaamse besluiten doorwerken in Wallonië, dat lijkt me in geen enkel geval mogelijk (Federale besluiten wel, maar de vraagsteller vraagt naar de Vlaamse besluiten). De vraagsteller vroeg m.i. bewust naar de Vlaamse bevoegdheden, niet de federale. Als de beslissingen op federaal niveau woden genomen gelden ze voor beiden entiteiten, maar als ze op lokaal niveau worden genomen, dan geldt het enkel binnen het gebied waarover de entiteit zeggenschap heeft. Kleine nuance, maar wel belangrijk als we naar de hoofdvraag kijken.