Meerderheid voor aanpak hypotheekrenteaftrek. is dit echt zo?

Een kleine meerderheid van de huizenbezitters vindt dat de hypotheekrenteaftrek mag worden beperkt.

© ANPEen vijfde van deze groep vindt zelfs dat het financiële voordeel volledig mag worden afgeschaft. Dat blijkt uit onderzoek van televisieprogramma EenVandaag, waarvoor 15.000 mensen werden ondervraagd over de renteaftrek. bron nu.nl

Volgens EenVandaag is de achterban van zowel de VVD als het CDA voor het aanpakken van de hypotheekrenteaftrek. Van de CDA-stemmers is 71 procent vóór.

Van de huidige VVD-achterban is 59 procent voorstander van beperking of afschaffing. Een meerderheid van de PVV-aanhang (66 procent) wil de hypotheekrenteafrek houden zoals die nu is, aldus het programma.

Ik kan het me maar moeilijk voorstellen dat er zoveel mensen voor zijn, volgens mij komen er een heleboel mensen in financiele problemen. En we hebben ook gezien welke gevolgen dit heeft.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Het zal er toch ook van afhangen over welk bedrag we het dan hebben.
De SP stelt voor dat de hypotheekrenteaftrek wordt gegarandeerd en gemaximeerd wordt tot een leningbedrag van € 350.000.

Dat betekent dat er voor de meerderheid niet veel veranderd, want de meerderheid heeft een lagere hypotheek dan dat.
Voor een huishouden met een inkomen van € 50.000 en een hypotheek van € 300.000 veranderd er niets, alles wat daaronder zit ook niet.
Dus een vorm van aanpak hypotheekrenteaftrek kan best een meerderheid hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Zo een onderzoek wordt verricht door een onderzoeksbureau.
Dat wordt niet gepubliceerd als ze niet zeker zijn dat de steekproef statistisch representatief is.
Een onderzoek bij 15.000 mensen geeft een goed beeld van de landelijke toestand. Je kunt er dus van uitgaan dat het echt zo is.

Toegevoegd na 9 minuten:
Ok, ingaande op je reactie. Ik weet natuurlijk niet hoe de representativiteit is van de steekproef onder de huizenbezitters zelf. Wie weet hebben alleen maar mensen 'voor' gestemd die hun hypotheek hebben afbetaald.
Maar het is en blijft zo, dat mensen nu hoge leningen kunnen afsluiten door de rente-aftrek. Die betalen wij met zijn allen, die aftrek: 11 miljard euro per jaar. Denk daar eens over na.
Plus dat in landen waar géén aftrek is de hyptheekrentes lager zijn dan in Nederland.
14 jaar geleden
De reden is vermoedelijk dat het slechts een heel klein zeer rijk groepje is dat het grootste deel van de kosten voor de hypotheekrenteaftrek gebruikt..

Daarbij komt het besef dat dit niet betaalbaar is in de huidige tijd.

En als je naar de huizenprijzen in het buitenland kijkt, zie je wel dat de hypotheekrenteaftrek de huizenprijzen gigantisch heeft opgedreven... er wordt al rekening mee gehouden in de 'netto maandlasten'
Dat kun je alleen doorbreken door de hypotheekrente af te schaffen, of op z'n minst om te vormen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de vvd is de enige partij die de het H woord heilig heeft verklaard. maar we kunnen nou niet echt stellen dat hun 76 zetels in het verschiet hebben. alhoewel het beeld dat alleen de elite van de HA profiteert niet klopt. veel mensen net boven modaal doen dat ook. alleen profiteert de finacieele elite er het meest van en kunnen ze het in stand houden omdat de kruimels die vallen door modale stemmers worden verorberd en hun stem dus ook pro HA word.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De timing en de uitkomst doen vermoeden dat dit een "gestuurd" onderzoek is.

Denk nou niet dat bureau's zich daar niet voor laten lenen. In mijn tijd bij een gerenommeerd advies bureau was dat dagelijkse praktijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oneerlijkheid in de politiek... dat ik dit nog moet meemaken.
AWM
14 jaar geleden
Welja. Eén Vandaag is zeker een pion van de politiek.
Vind je het erg als ik dat niet geloof?
http://www.ad.nl/ad/nl/1004/Economie/article/detail/471903/2010/03/23/Meerderheid-voor-aanpak-hypotheekrenteaftrek.dhtml
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een vermoeden, meer niet.
Het manipuleren van onderzoeken, om tot een voor de opdrachtgever gewenste uitkomst te komen, is een gangbare praktijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@AW: sinds wanneer is Eén Vandaag niet mínstens politiek gekleurd?
Het is eigenlijk heel logisch dat de hypotheekrente moet worden aangepakt.
En is het natuurlijk ook niet te verklaren dat iemand die veel geld heeft, een hypotheek van een miljoen heeft en ook nog eens de hoogste renteaftrek.
Inderdaad zoals de SP voorstelt is een max van 350.000 meer dan genoeg, als je zoveel geld hebt om een nog duurder huis te kopen kan je de rest ook wel zelf betalen en niet op kosten van de minder bedeelden.
Ook zijn de huizenprijzen veel hoger door de hypotheek rente aftrek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb in die enquête voor beperking van de hypotheek rente gestemd. Ik ben een huizenbezitter, maar wel verstandig genoeg om te zien, dat

1. de negatieve invloed van hypotheekrente aftrek enorm is, en met name de veelverdieners ten goed komt

2. de overheid moet linksom of rechtsom meer geld hebben om het begrotingstekort terug te dringen, en dat vraagt offers. Dan maar liever de hypotheekrente met zijn negatieve effecten afschaffen.

Ik ken een CDA minister, die zeer precies en eerlijk overkomt, zeg maar schijnheilig zelfs, die een inkomen van 120.000 heeft en een hypotheek van meer dan 1 miljoen. Dat krijg als burger zeker niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beperken is heel wat anders dan afschaffen. Het is vreemd dat mensen die een hypotheek van ettelijke miljoenen hebben, daarvan elke cent mogen aftrekken. Deze mensen zijn immers al heel rijk, en hebben dus geen belastingvoordeel nodig.

De hypotheekrenteaftrek is bedoeld om mensen een huis te kunnen laten kopen, niet om een uitgebreide villa te financieren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben niet voor de afschaffing van de hypotheekrente aftrek. Ik ben er wel voor om dit heel geleidelijk te gaan veranderen. (ik ben ook eigenhuis bezitter, en afhankelijk van de hypotheekrente aftrek). Op de eerste plaats zou men de overdrachtsbelasting van 6% eens moeten afschaffen. Hierdoor worden de huizen veel minder duur. Dat wil zeggen als men na een paar jaar moet verhuizen, dan heeft men bij gelijke prijs geen echt verlies. Maar iedere keer als je verhuisd dan betaal je je scheel. met als gevolg dat je steeds meer voor je huis moet vragen om geen verlies te lijden. Men zou eenmalig overdrachtsbelasting moeten betalen. Of iedere keer als je verhuisd het verschil tussen de koopprijzen. En niet over de volle mep. De meeste huizenprijzen zitten tussen de 170.000 euro en de 350.000 euro. Dan pas heb je het hogere segment. Het is gewoon niet verstandig om hier nu iets aan te doen. Neem hiervoor de tijd. Dan kan het tenminste nog goedkomen.