Wat is het verschil tussen het kalifaat dat door Isis is uitgeroepen en landen als Iran die de islam als staatsgodsdienst hebben?

Een kalifaat is een islamitische staat, met de sharia als wetgeving. Landen als Iran worden ook in feite geregeerd door geestelijken, in dat land de Raad van Hoeders geheten. Wat is dan het verschil?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Met het kalifaat bedoelt ISIS dat zij de gehele islamitische wereld onder het gezag willen brengen van 1 regering die zich baseert op de soennitische tak van de islam, zoals ook het geval was in de eerste eeuwen van het bestaan van de islam. Daarna is de islamitische wereld uiteengevallen in meerdere staten, hoewel het kalifaat in naam nog bleef bestaan tot 1924. ISIS wil nu de eenheid weer herstellen en in de gehele islamitische wereld een extremistisch soennitisch regime installeren, waarbij landsgrenzen tussen islamitische landen zijn opgeheven. Daarom hebben de strijders van ISIS hun paspoorten vernietigd, om te laten zien dat landsgrenzen voor hen geen betekenis hebben.
Een islamitische staat daarentegen, bijv. Iran, is gewoon een staat zoals alle andere, maar met 1 belangrijk verschil: het regeringsbeleid is gebaseerd op de islamitische leer en wetgeving.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In de Islam heb je verschillende stromingen. Het verschil is dat Iran volgens de shia-wetgeving geregeerd wordt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een kalifaat is een grensoverschrijdende staat. Landsgrenzen worden dus niet gerespecteerd. Dit kalifaat is uitgeroepen door ISIS. De naam Isis vervalt hierbij en het Kalifaat heeft een nieuwe naam en een eigen leider.
Logisch dat dit kalifaat door geen enkel land wordt erkend.