Is de overheid verantwoordelijk voor de wet?

De vraag onstaat naar aanleiding van het volgende: "Volgens GroenLinks mag de overheid zich niet bemoeien met de inhoud van games, zolang deze inhoud zich bevindt binnen de grenzen van de wet."

Bron: http://www.nu.nl/games/2210877/overheid-moet-zich-niet-bemoeien-met-inhoud-games.html

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (7)

De overheid maakt wetten. Justitie en rechters voeren ze uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
verassend genoeg, ja dat zijn ze. vaak in de de vorm van pelisie rechters, en wetopstellers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
pelisie rechters zijn politierechter en dat heeft niets met de politie te maken. Zo heet de rechter bij de rechtbank in een enkelvoudige kamer, hij spreekt dus in zijn eentje en behandeld de gevallen die volgens de wet niet meer bij de kantonrechter mogen komen. Bij zwaardere gevallen buigen meerdere rechters zijn die zich over de zaak en spreken we van de meervoudige kamer of wel college
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tussen pelesie en rechters moest een comma, sorry
De politiek maakt de wetten, Justitie en politie handhaafd en de rechter bestraft
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De overheid maakt alle wetten en is derhalve verantwoordelijk voor elke wet die ze gemaakt heeft...

Wat GroenLinks zegt is redundante onzin... Ze zeggen precies hetzelfde als volgt: De politie mag zich niet bemoeien met de snelheid van weggebruikers zolang die weggebruikers de maximum snelheid niet overtreden... Dan DOEN ZE HET DUS WEL... Dus redundante onzin...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal mee eens! ONZIN...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat ze proberen duidelijk te maken is dat er ook geen wetten moeten worden gemaakt of aangepast om zich in de toekomst bezig te gaan houden met spellen op inhoudelijk gebied.
Niet helemaal. In Nederland is de volksvertegenwoordiging (Eerste en Tweede Kamer) de wetgevende macht. De volksvertegenwoordiging is maar een klein deel van de totale overheid.

Een ander deel van de overheid is de regering, die uitvoerende macht heeft, en dan nog een zooi uitvoeringsinstanties.

Wat hier gebeurt, zijn twee dingen:

GroenLinks zet zich af tegen de regering, waar deze partij geen deel van uitmaakt. Daarbij beschouwen zij het parlement (ten onrechte) als orgaan buiten de overheid, en de regering (terecht) als orgaan binnen de overheid.

GroenLinks vindt dat die overheid zich alleen mag bemoeien met games, als die grenzen overschrijden zoals die staan in de wet die door het Parlement wordt vastgesteld.

Wat ze dus bedoelen, is dat de *regering* en de uitvoeringsinstanties die door de regering worden aangestuurd zich niet mogen bemoeien met de inhoud van games, zolang die vallen binnen de grenzen van de wet zoals vastgesteld door de *volksvertegenwoordiging*.

En dan hebben ze gelijk: de regering is inderdaad niet verantwoordelijk voor de inhoud van de wet, en mag ook niet aan verkapte wetgeving doen door zich te bemoeien met de inhoud van producten die geen wettelijke grens overschrijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De wetten wordt gemaakt door de Tweede Kamer
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigelijk zijn wij dat allemaal, omdat onze volksvertegenwoordigers ( de 2e kamer leden)de wet
maken of aanpassen.