De oorsprong van het „salueren”
Het overal in zwang zijnde militaire salueren zou volgens bepaalde onderzoekingen zijn bestaan te danken hebben aan een reeds lang verdwenen hoofddeksel, namelijk de
grenadiersmuts. De opvallende vorm van deze grenadiersmuts vindt zijn verklaring in de speciale strijdwijze van de grenadiers, nl. het werpen van handgranaten.
Oorspronkelijk droeg de infanterist, nog tot omstreeks 1700, een hoed met brede rand, welke niet alleen tegen regen en zon moest beschermen, maar in de mate van het mogelijke ook tegen sabelhouwen.
Toen echter de handgranaat werd uitgevonden en daarmede de handgranaatwerper, de „grenadier", in aktie kwam, bleek de breedgerande slappe hoed bijzonder hinderlijk bij de ver uithalende werpbeweging.
Kort en goed, men stond de grenadier tijdens het gevecht toe de hoed af te nemen en het haar bijeen te houden met de van ouds bekende puntmuts, welke bij lichte werkzaamheden en als hoofdbedekking binnen het kamp algemeen werd gedragen. Om echter het martiale
voorkomen van de grenadiers te handhaven, bevestigde men bont rond de rand van de muts en men voorzag deze van een blikken plaat met passende emblemen. Veelal werden bont en blik ook gecombineerd. Zo ontstond uit de puntmuts geleidelijk de kolossale grenadiersmuts, zoals wij deze kennen uit de tijd van Napoleon I of van de Engelse „beremutsgarde"
Aangezien voorheen de soldaat, evenals iedere „burger”, voor zijn superieuren zijn hoed of muts afnam, was de grenadier met zijn zware met riemen vastgebonden beremuts hiertoe niet meer in staat. Dus liet men hem, nog slechts symbolisch, de hand tegen de mutsrand leggen. Later gaf men tenslotte ook bij andere troepen het afnemen van de hoed op en stelde men er de symbolische beweging voor in de plaats. Op deze manier werd, evenals bij het ontstaan en de evolutie van vele expressiebewegingen, een volledige handeling gereduceerd tot een intentiebeweging, welke tot funktie heeft uitdrukking aan iets te geven, zoals bij het salueren beoogd wordt dat degene die de groet brengt slechts vreedzame intenties koestert ten aanzien van degene aan wie de groet wordt gebracht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wikipedia geeft een korte uitleg, zie onderstaande link.
14 jaar geleden
Het salueren van tegenwoordige soldaten in dienst is afkomstig van de gedragscode van een ridder waarbij hij het vizier lichtte teneinde het gelaat te tonen. Dit gebruik stamt uit de vroege middeleeuwen. Het druk respect en eer uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie ook hier:
http://www.goeievraag.nl/vraag/wuiven.45604