De overheid bemoeit zich steeds meer met mijn gedrag, mijn doen en laten. Betekent dat de overheid uiteindelijk alles over mij gaat bepalen?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Als we niet oppassen dan bestaat die mogelijkheid. Wellicht is er nu niet zoveel op tegen (in de naam van veiligheid/antiterrorisme) maar het is niet gezegd dat NL altijd zo "stabiel" blijft als nu het geval is. Gegevens kunnen heel makkelijk misbruikt worden. (Nergens in de wereld wordt er zoveel telefoon afgeluisterd als in NL)

Gegevens over ons zijn in dit geval heel belangrijk want:
Hoe meer wetten en regels er komen die moeten worden gehandhaafd (door de overheid dus) vereist dat er steeds meer gegevens over ons beschikbaar moeten zijn.

Dankzij ons uitstekende bevolkingsregister was het in WO II dan ook niet zo moeilijk voor de Duitsers om bepaalde mensen en groepen te kunnen vinden.

Het zal op korte termijn wel niet zo'n vaart lopen maar we moeten wel oppassen. Het tij kan en zal keren.

Heel veel van onze gegevens worden ook nog eens in het buitenland bewaard (bijvoorbeeld in IBM datacenters in Belgie).

Welke wetten zijn dan eigenlijk van toepassing:
Nederlandse, Belgische, of Amerikaanse? Wat als de Amerikaanse regering beslist dat zij die gegevens ergens voor nodig hebben? Zijn we dan in staat hen weerstand te bieden?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

ligt eraan welk gedrag jij hebt, als je ontoerekeningsvatbaar bent lijkt me het wel aan te raden dat ze zich met jou bemoeien.
Maar misschien moet je je eerst beter verklaren waar je het precies over hebt
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hier zal je wat concreter moeten zijn. Wat bepaald de overheid dan? Ik heb niet het gevoel dat de overheid zich bemoeit met mijn gedrag.

Behalve als je bedoelt dat ik niet mag discrimineren? Geen ruiten mag ingooien na voetbalwedstrijden/ Oid? Dat soort dingen staan gewoon vast in de wet dat dat niet mag. Leg even uit wat je bedoelt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het mooie is dat dat niet kan. In essentie ben je nl altijd vrij om te denken wat je wil! En verder, nee, we zijn mensen en blijven mensen en geen robots!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bepaalde politieke stromingen lijken het inderdaad erg belangrijk te vinden om ons doen en laten in te perken. Nu mag er niet meer gerookt worden in cafés, straks komen ze nog met een wet dat er geen alcohol geschonken mag worden in de horeca!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat is wat ze uiteindelijk wel willen.
Als dat ze lukt hebben ze alle macht echt.
Of het gaat lukken denk ik niet, ook aan de "rekbaarheid"van de bevolking komt een eind.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het betuttelings gehalte in Nederland is een van het hoogste van Europa. In geen enkel ander land worden de inwoners zoveel wetten opgelegd als hier. Alles om ons tegen onzelf te ' beschermen'.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
de overheid bemoeit zich met bepaalde zaken in de samenleving om zo bijvoorbeeld orde te kunnen handhaven, en regels te stellen waar iedereen in nederland zich aan dient te houden, waren die regels er niet dan zou het een grote chaos zijn.

Vindt het vrij normaal dat deze regeles er zijn en er ook wordt op toegekeken dat ze gehandhaavd worden.

En nee, de overheid gaat echt niet alles bepalen wat jij wel en niet mag, er zijn zaken zat waar de overheid niets, dan ook maar niets over te vertellen heeft in je prive-leven
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het zal toch wel nodig zijn dat de overheid hier en daar ingrijpt. De maatschappij verandert. Leuke column van Simon Rozendaal toegevoegd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Lees voor de gein het boek '1984'. Dan klaag je niet meer over de huidige overheid.
Er zijn grenzen natuurlijk maar de toenemende bemoeienis lijkt vooralsnog nodig. Ik zeg lijkt. Veel wordt door de hype van terrorisme dreiging ingegeven en daarop inspelen is exact wat die gasten willen.
Daarbij:
Any nation that is willing to give up a little liberty to gain a little security, will lose both and deserve neither. - Benjamin Franklin