Waarom stemmen wij op donderdag, Ierland op vrijdag en de rest van de eu van het weekend?

Het nut van het hanteren van de verschillende data ontgaat mij. Kan iemand het "waarom" verklaren?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

In Nederland wordt niet op zondag gestemd. Dat heeft te maken met de protestantse oorsprong van ons koningshuis. De zondagsrust wordt gerespecteerd. En wij stemmen niet op zaterdag omdat bij de verkiezingen veel gemeenteambtenaren en vrijwilligers betrokken zijn, en die hebben recht op een vrij weekend.
Samen met ons stemden de inwoners van het Verenigd Koninkrijk. Vandaag stemden Ierland en Tsjechië (tevens morgen), op zaterdag stemmen Letland, Malta, Slowakije en de Franse overzeese gebieden. Op zondag stemmen de overige lidstaten - het merendeel dus.
Amadea
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
Waarom stemmen andere landen dan op andere dagen en ook niet op woensdag. Wanneer ze stemmen weten we wel.
Amadea
9 jaar geleden
In veel landen is zondag dé dag voor een stembusgang, omdat veel mensen dan maar weinig te doen hebben.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In andere landen hebben ze ook streng gelovigen, waarom doen wij Nederlanders dan weer zo moeilijk?
ronron1212
9 jaar geleden
a het lijft mijn ok compleet onduidelijk waarom we allemaal verschillende dagen hebben.
De donderdag is voor ons land een ongebruikelijke dag van de week voor een stembusgang. Waarom Nederland niet vasthoudt aan woensdag, terwijl andere landen wel hun zondag-stemdag respecteren, heeft een typisch Europese reden. Er is een afspraak is gemaakt in Brussel dat de verkiezingssdata voor het europarlement niet te ver uit elkaar mogen liggen. Volgens de Europese Verkiezingsakte moet de stembusgang in alle lidstaten in dezelfde week worden gehouden op donderdag, vrijdag, zaterdag of zondag.