Wat gebeurd er met de stemmen van mensen die vandaag niet stemmen?

Ik heb wel eens gehoord dat de niet uitgebrachte stemmen naar de grootste partij gaan, klopt dit?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
er is wel een verschil tussen nederlad en belgie, Belgie = blanco, daar er een stemplicht is, blanco = geen mening en uw stem bij de meerderheid voegen
Voor Nederland is het anders. geen stemplicht dus een verloren stem

Het beste antwoord

Nee, dit klopt niet.
Geen stem is geen stem. Of dit nu door het niet stemmen, blanco stemmen of ongeldig stemmen komt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik dacht dat een blanco stem wel meetelt in de verdeling (percentages enzo) ongeldige stemmen niet en niet stemmen ook niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Blanco stemmen zijn alleen relevant voor het opkomstpercentage (en de eventuele signaalfunctie die van een blanco stem uit gaat)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
heb het nog gevraagd aan iemand in het stemkantoor: blanco stem wordt níet verdeeld! het wordt gewoon geregistreerd als neutrale stem.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voor zover ik na kan gaan is dit al decennia het geval.
Maar dat is niet relevant; het gaat om de huidige situatie.
En hoewel ik de rol van onze overheid bij tijd en wijle met scepsis bezie, ga ik er vanuit dat de informatie op de website van de rijksoverheid correct is. ;)

Andere antwoorden (3)

Dat gaat niet om niet-uitgebrachte stemmen, maar om de verdeling van restzetels. Daarbij wordt een verdeelsleutel gebruikt die iets gunstiger is voor de grotere partijen.

Een niet uitgebrachte stem telt gewoon niet mee. Niet meer, niet minder.
Dit wordt gezegd, omdat niet uitgebrachte stemmen niet mee tellen. Even iets verduidelijken: Stel de grootste partij op dit moment heeft 1.000.000 stemmen. Er zijn 2.000.000. stemmen niet uitgebracht. Waren deze stemmen wél uitgebracht (op kleinere partijen) dan was de -NU- grootste partij wellicht niet meer de grootste partij.
Dus, niet stemmen is eigenlijk de grootste partij de grootste partij laten. Ofwel, niet stemmen is automatisch stemmen op de grootste partij.
9 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Waarop baseer je het feit al al die niet-uitgebrachte stemmen op de kleinere partijen zou zijn geweest. Het is aannemelijk dat de grotere partijen ook bij een opkomst van 100% het grootste deel van de stemmen zouden krijgen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
PS. die min is niet van mij !
jc54
9 jaar geleden
Ik zeg hierboven ook: STEL dat.....
Frimu2
9 jaar geleden
+.....als je niet stemt ben je blijkbaar met de uitslag eens van de uiteindelijke winnaar en verliezers. Je hebt dan de verliezers niet geholpen om te winnen. Maar wel de winnaar geholpen niet te verliezen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Veel geschreeuw levert weinig wol. Mensen die niet stemmen willen over het algemeen wel dat hun haan koning kraait. Maar niet gestemd is geen stem en dat wordt dus niet geteld. Cryptisch gesproken telt het dus wel.
Als dit zo is, dan zou de grootste partij bij de laatste verkiezingen meer dan 60% van de stemmen er gratis en voor nix bij krijgen. En dat zou bij zeer lage opkomsten wel zeer gunstig zijn voor de grootste partij.
Nu heeft de grootste partij in Nederland niet meer dan 60% van het aantal nederlandse zetels voor het europese parlement gekregen.

Dus dit lijkt mij wel een zeer duidelijk antwoord op je vraag.