In welke gevallen moet er aangifte gedaan worden voordat de politie kan gaan handelen?

In tv-series moet er altijd aangifte gedaan worden voordat de politie iets kan doen, maar volgens wikipedia is dit niet zo. Nu vind ik beide bronnen niet al te betrouwbaar en vermoed ik dat de waarheid ergens in het midden ligt. Dus mijn vraag is wanneer het nodig is om aangifte te doen voordat de politie kan handelen.

Toegevoegd na 1 dag:
met handelen bedoel ik mensen aanhouden

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Om iemand aan te houden zal er toch echt iets gebeurd moeten zijn.
Dat wil zeggen een strafbaar feit of een redelijk vermoeden van.

Je kan altijd de politie bellen als er iets is. Een gevaarlijke situatie, of iets waarvan jij denkt dat het uit de hand kan lopen, een verdacht geval.

Voorbeelden?

Gevaarlijke situatie:
Gisteravond reed ik op de A28 naar huis. Auto staat op de vluchtstrook, bijrijder hangt tegen de muur aan, bestuurder liep deels op de rijbaan. Toen heb ik de politie gebeld. Dat ze eens moesten gaan kijken. Omdat dit gevaarlijk was, zowel voor de bestuurder als voor andere weggebruikers.

Gaat mogelijk uit de hand lopen:
Scheld partij tussen meerdere mensen, er word er 1 agressief, je ziet en voelt dat dit niet bij schelden gaat blijven en dat er straks een vechtpartij gaat ontstaan.

Verdacht geval:
Iemand staat aan de overkant van de straat "verdekt opgesteld" en neemt "stiekem" foto's van een huis, deuren ramen. Of die persoon staat er al de hele dag maar doet verder niets, alleen maar kijken. Dat is raar en verdacht.

Dat zijn allemaal dingen waarvoor je de politie kan bellen zonder dat je eerst aangifte hoeft te doen.

Toegevoegd na 19 uur:
De politie kan mensen aanhouden voor een strafbaar feit. Of een redelijk vermoeden van.

Voorbeeld:
1:00 s'nachts. Op de klaverstraat nummer 7 is ingebroken. De eigenaren zijn met vakantie, maar de buren hebben het gezien, en bellen de politie.

De verdachte is een blanke man van ongeveer 35 jaar met donkere kleding kort haar en een donkerblauwe schoudertas.

De man is er vandoor gegaan maar zijn signalement is bekend. Nu loopt (5 a 10 minuten na die melding) de politie in de distellaan (dat is 3 straten verder). Daar zien ze een blanke man lopen van ongeveer 40, kort haar, donkere kleding en een zwarte rugzak.

De poltie houd deze man aan op verdenking van inbraak. Waarom?
Redelijk vermoeden. De man voldoet deels aan de beschrijving. Het is donker dus een zwarte rugzak kan makkelijk voor een blauwe aangezien worden. 35 jaar, had ook 40 kunnen zijn. Een rugzak kan aan 1 beugel gedragen worden waardoor het op een schoudertas lijkt. Het is 1:00 's nachts wat doet die man daar?

Dan is er nog geen aangifte gedaan, de huiseigenaar is immers met vakantie. Maar omdat er een redelijk vermoeden is van een strafbaar feit handeld de politie wel.
9 jaar geleden
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Dan ga ik mijn antwoord uitbreiden.

Andere antwoorden (1)

In Nederland en België is dat het geval bij de zogenaamde klachtdelicten, bijvoorbeeld bij bepaalde vormen van belediging.