Boete rechts inhalen

Mijn vriend reed laatst op de snelweg en er reed iemand van Beilen tot aan Assen constant 110 aan de linkerkant. Hierdoor is hij rechts GEPASSEERD. Hij heeft nu een boete van 166 euro op de mat gekregen dat hij rechts heeft INGEHAALD. Kun je hier tegen in gaan en een bewijs opvragen? Of heeft dat geen nut.

(Hij is niet staande gehouden hij kreeg eerst gewoon het gele papiertje in de brievenbus.)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor het rechts gepasseerd zijn krijgt hij geen boete.
Voor het rechts passeren krijgt hij wel een boete en terecht overigens

Het beste antwoord

Een bezwaar indienen kan inderdaad zinvol zijn, als u zeker weet dat het om die overtreding ging en dat hij niet later of eerder iemand had rechts ingehaald.

Mogelijk wilde de agent een bekeuring schrijven aan zowel uw vriend (mogelijk een linksrijder) als de rechts inhaler, en heeft de agent de kentekens door elkaar gehaald. U kunt inderdaad bezwaar indienen, zoals op de brief staat die u van het CJIB heeft ontvangen. De agent krijgt de bekeuring dan terug en kan hem aanpassen. De bekeuring voor onnodig links rijden bedraagt €96,-, dus dat scheelt. U heeft geen recht op bewijsmateriaal (dat wordt al geleverd door de verklaring van de agent) of kwijtschelding (tenzij de agent dat beslist).

Toegevoegd na 57 seconden:
Oeps, verkeerd gelezen, sorry ;)

Het beroep is zinloos, hij is rechts gepasseerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Je mag niet rechts inhalen, dat is de regel.

Al is het hier een beetje flauw, wet is wet. Je vriend heeft geen poot om op te staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zou zeggen bezwaar maken kan altijd. je heb nee en ja kan je krijgen

Toegevoegd na 44 seconden:
het is natuurlijk wel zo dat als je je niet aan de regels houdt dat je de boete gewoon moet betalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rechts passeren = rechts inhalen = strafbaar.

Hoe zuur het ook is als iemand op de linkerbaan blijft rijden. Geen reden om rechts voorbij te gaan, geen reden om met groot licht te knipperen, en geen reden om te gaan bumperkleven.

Geduld is een schone zaak. Zeker in deze, want 10 km/h eraf is alweer wat zuiniger!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bezwaar is zinloos.
Je mag niet nodeloos links blijven rijden, maar al helemaal niet rechts inhalen.
Als bewijs zou je trouwens een serie foto's videoopnamen over dat hele traject moeten hebben. Dat wordt lastig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gelukkig maar, had hij gewoon rechts moeten rijden en niet de hele tijd links blijven rijden.
En rechts inhalen mag ook niet. In beroep gaan mag altijd maar reken maar dat dit extra kosten met zich mee brengt als je verliest.