Mag een lid van een politieke partij nog in de tweede kamer na een ruzie binnen deze partij?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@jaoefja, Ja hoor, dat mag. Stel, een partij lust een paar gekozen leden niet omdat zij tegengas geven binnen de partij. Dan zou men intern flink ruzie maken en andere vriendjes/jaknikkers op de stoelen zetten.
Zo werkt het niet.

Antwoorden (2)

Ja. Een Tweede Kamer-lid is namelijk een verkozen volksvertegenwoordiger.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is een vreemde kronkel in ons bestel: je staat als lid van een partij in eerste instantie op een kieslijst, maar je wordt persoonlijk gekozen. Hezij door voorkeursstemmen, hetzij door stemmen die je krijgt wanneer mensen op de lijst boven je stemmen 'over' hebben.

Omdat je als lid van de tweede kamer (of een andere volksvertegenwoordiging) persoonlijk gekozen bent is die zetel ook 'van jou'. Jij bepaald, staatsechtelijk gezien, hoe je stemt en niet de partij waar je lid van bent.

Wanneer je ruzie krijgt, dan kun je uit de partij stappen maar mag je de zetel dus in principe meenemen. Zo zie je in de loop van de periode telkens ook éénmansfracties ontstaan. Frakties ontstaan uit mensen die hun partij hebben verlaten, maar hun zetel niet hebben teruggegeven.

Moreel wordt het meenemen van een zetel door de rest van de partij vaak als diefstal van de zetel gezien, maar staatsrechtelijk kunnen ze niets beginnen.

Er gaan dan ook stemmen op om de wet aan te passen zodat een lid dat opstapt te dwingen zijn zetel terug te geven aan de partij, tenzij hij deze op eigen kracht (met voorkeursstemmen) heeft verkregen. Maar tot op heden is die wet er nog niet.
Antoni
10 jaar geleden
Ja, helemaal juist. Politieke partijen bestaan volgens ons staatsrecht helemaal niet...