Wie betaald de rekening nu Bos uit de politiek stapt om zich om zijn gezin te bekommeren?

Gaat hij dat dus betalen uit die riante wachtgeld regeling. En draait de burger hiervoor op?

Toegevoegd na 2 minuten:
Aanvullrnde vraag, is het wachtgeld ook 70% van het laatst verdiende loon of 100%

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
die heeft zo een nieuwe baan
die is de afgelopen dagen al gebeld door diversen bedrijven die hem willen hebben
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maak je geen zorgen over dat Bos te weinig doet voor zijn geld. In de tropenjaren de afgelopen jaren heeft hij meer gewerkt dan jij en ik samen !
En de wachtgeld regeling is er juist om het carriëre gat risico dat politici lopen op te vullen !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zeg niet dat hij niet veel heeft gewerkt, maar als ik een sabbitical wil nemen moet ik die ook zelf betalen. Als hij geen werk kan vinden alla, natuurlijk recht op een uitkering , maar met de daarbijbehorende plichten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom stelt U deze vraag ook niet over de heer Eurlings?
Of heeft U een aversie tegen de PvdA in het algemeen en de heer Bos in het bijzonder?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Moolkeesje: dat had waarschijnlijk net zo goed gekund
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Moolkeesje. Omdat Eurlings een privé keuze maakte zonder excuus. En Bos komt met een kul verhaal . Wat ik niet vertrouw. Beide partijen staan mij niet aan. Maar als ik na de personen kijk vertrouw ik Eurlings 100x meer. Maar goed u bent een 72 jarige PvdA'er en zal ook wel verdrietig zijn dat uw partij zo afglijd. Datis wel duidelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hoeft het niet zo op de man af te spelen, wat mij betreft had de vraag net zo goed over eurlings kunnen gaan, maar het laatste gedeelte van je opmerking vind ik beledigend en nergens op slaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als u net zo goed in uw analyses omtrent politieke partijen bent,als in het berekenen van mijn leeftijd,vrees ik het ergste! Dit nog even ter uwer informatie,zolang ze bestaat,stem ik al Groen Links!
Jet,ik heb gisteren al over deze meneer geklaagd,zodat zijn beledigende reactie verwijderd werd,mar hij heeft er bitter weinig van geleerd! Toch bedankt voor je steun!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oke 74 jaar. Had het een paar dagen geleden gezien en zit er wat naast. Maar gezien de antwoorden en reacties had ik je politiek wel goed ingeschat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jeroen, je hebt in ieder geval je avatar goed gekozen, als ik zo je vragen en reacties lees. Hoe zet *jij* je trouwens in voor een betere samenleving?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door controlle en misdaad bestrijding
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Yep, geef elke mistap direct door

Het beste antwoord

De PvdA is met zes ministers en zes staatssecretarissen het kabinet uitgestapt. In totaal hebben zij minimaal recht op 2,6 miljoen euro wachtgeld.
Dit bedrag heeft HP/De Tijd berekend. Het tijdschrift baseert de rekensom op de Algemene pensioenwet politieke ambstdragers.
De ministers Wouter Bos, Guusje ter Horst, Ronald Plasterk, Jacqueline Cramer, Bert Koenders en Eberhard van der Laan plus de staatssecretarissen Nebahat Albayrak, Frans Timmermans, Sharon Dijksma, Frank Heemskerk, Jette Klijnsma en Jet Bussemaker komen voor zo'n uitkering in aanmerking.
De hoogte van de uitkeringen is gebaseerd op de salarissen van de bewindslieden. Een minister verdient ongeveer 150.000 euro per jaar. Een staatssecretaris verdient in totaal ongeveer 140.000 euro per jaar.
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja, net als voor ieder ander met een uitkering van de staat.

De 2e vraag:

in het eerste jaar 80%, en in het tweede jaar en daarna 70% van laatste het salaris als politicus.
daarnaast hoeven ze pas boven de 100% af te staan, hij mag dus is het eerste jaar nog 20% bijverdienen zonder dat af te hoeven staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alle politici worden betaald van openbare financien, dus geldt dit ook voor wachtgeld.

In het algemeen tot 3 à 6 maanden ook 3 à 6 maanden wachtgeld; soms tot 2 jaar wachtgeld. Verder als men tussen de 1 en 6 jaar achter elkaar in functie was, krijgt men ook tussen de 1 (soms 2) en 6 jaar wachtgeld. Het is max. 6 jaar ook al was men langer dan 6 jaar in functie.

Voor dagelijkse bestuurders ouder dan vijftig jaar kan het verlengd worden tot hun 65e jaar als men meer dan 10 jaar het ambt heeft bekleed; dus hier kan het maximaal 15 jaar zijn.

Vermogen dan wel eerdere of neveninkomsten voor of tijdens de ambtsperiode tellen niet mee bij de hoogte van het wachtgeld. Het wachtgeld is in het algemeen in het eerste jaar 80%, en in het tweede jaar en daarna 70% van laatste het salaris als politicus.

Latere inkomsten, dus na beëindiging mandaat als politicus/bestuurder, worden wel gekort op het ontvangen wachtgeld. In het algemeen moet men alles boven de 100% teruggeven, dus in het eerste jaar kan men tot 20% en in tweede en volgende jaren tot 30% 'bijverdienen' zonder problemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad de burger draait hiervoor op. En terecht. Hij heeft 12 jaar keihard gewerkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat is dan de reden dat een politicus anders behandeld moet worden als een gewone hardwerkende burger?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iedere burger werkt hard, vaak al langer dan 12 jaar. En als hij eruit wordt geschopt bij zijn baas krijgt hij even 70% en valt dan terug naar de bijstand. Deze man neemt vrijwillig ontslag (wat zijn goed recht is). Dus feitelijk heeft hij nergens recht op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vandaar -1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij bent zeker ambtenaar?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Jeroen: nou ik vind ook weer niet dat je kunt spreken van een 'vrijwillig ontslag', maar dan nog maakt dat een royale wachtregeling niet nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
*wachtgeld
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom moet ik zijn sabbitical betalen? Ik heb ook 12 jaar hard gewerkt, maar ik moet hem toch echt zelf betalen, of wel ik krijg er geen geld voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Johanpok. Dus als ik vanwege mijn kinderen eens een tijdje thuis wil blijven is dit geen vrijwillig ontslag, verrassend!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het met je eens.
Ik denk nog steeds dat hij binnen korte tijd een baan in het bedrijfsleven zal accepteren. Dat hij meer tijd aan zijn gezin wil besteden, betekent volgens mij niet dat hij nu uitsluitend voor de kinderen gaat zorgen. Hij zal gewoon een baan aangeboden krijgen (mensen met een dergelijke achtergrond worden altijd gevraagd) waar hij meer avonden en weekenden thuis kan zijn. Zijn vrouw zal echt niet zo dwaas zijn dat ze hem het huishouden laat doen. Maar als hij meer thuis is, heeft zijzelf ook meer afslag. Van hun inkomen zullen ze wel een goed kindermeisje kunnen betalen. Nu was zij altijd alleen met drie heel kleine kinderen. Logisch dat hij nu na 12 jaar het iets rustigeraan wil doen in zijn bestaan.
En hij heeft keurig voor een opvolger gezorgd!!

Toegevoegd na 2 uur:
afslag=armslag
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bos heeft 12 jaar gewerkt voor een salaris dat in vergelijking met het salaris dat hij in het bedrijfsleven had kunnen verdienen heel erg laag was. Politici doen dat vrijwel altijd uit idealisme. Zij menen dat zij zo iets kunnen betekenen voor de mensheid en vinden dat een zo bevredigende functie dat zij het hoge salaris dat zij elders hadden kunnen verdienen daarvoor opgeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen die de top kunnen bereiken gaan de politiek niet in, dit zijn tweede rangs topmensen met een groot ego.