Hoe is in de politiek de term "links" en "rechts" ontstaan?

Hierbij bedoel ik nu wel de politiek. Waarom noemt men een partij dus links of rechts georiënteerd?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

De termen links en rechts in de politiek stammen uit de tijd van de Franse revolutie en verwezen oorspronkelijk naar de positie waarin de verschillende partijen in het parlement zaten (links of rechts van de voorzitter). In het
Franse parlement zat de koning rechts tegenover de afgevaardigden. Omdat hij liever zijn (conservatieve) geestverwanten dichtbij zich had zitten, kwamen de conservatieven aan de rechterkant van het parlement terecht. Die indeling is sindsdien gehandhaafd.

Betekenis van het begrip links
Historisch gezien - in de 19de eeuw - duidde rechts op conservatisme, een scherpe reactie tegen de moderne vrijheden en de industriële maatschappij, sterke klemtoon op organisch gegroeide sociale verbanden en machtsposities, respect voor autoriteit en aanvaarding van ongelijkheid. Links daarentegen duidde op een progressieve visie - denk aan de leuze van de Franse revolutie, vrijheid, gelijkheid en broederlijkheid.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Misschien heb je wat aan deze link:
http://www.goeievraag.nl/vraag/verschil-tussen-links-rechts-politiek.44178
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En dan het antwoord van Jelle.
Een partij wordt links genoemd als de partijdoelstelling iets wil veranderen aan de maatschappelijke verhoudingen. De rechtse partijen willen die verhoudingeintact laten.
(Terwijl iedereen uiteraard streeft naar het beste zoals hij/zij dat ziet).