Wat zijn de nieuwe regels voor de bijstand in 2015?

Met name i.v.m. een inwonend volwassen kind.
Wat in het geval als dit kind dan studeert, werkt, of werkloos is?
Wordt zijn spaarrekening geplunderd?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Het voornemen van het kabinet is om een 'kostendelers' norm in te voeren in de wet Werk en Bijstand.
Dat houdt in dat in gezinnen waarin één of meerdere bijstandsuitkering(en) wordt genoten, straks gekeken gaat worden in hoeverre medeleden van dat gezin bij moeten dragen in de gezamenlijke kosten van levensonderhoud.
Dat houdt dus in dat bijv. werkende thuiswonende kinderen met een eigen inkomen een normbedrag moeten gaan bijdragen aan de algemene gezinskosten die dan vervolgens op het verleende bijstandsbedrag van de bijstandsgerechtigde in dat gezin gekort gaat worden.
Bijvoorbeeld een alleenstaande moeder met een bijstandsuitkering en 2 volwassen thuiswonende kinderen die beiden een eigen inkomen hebben, daarvan kan straks vastgesteld worden dat de 2 kinderen een groot deel van hun netto inkomen kwijt zullen zijn aan de korting op de bijstandsuitkering van hun moeder.

Verder wordt de hele wet Werk en Bijstand straks gekoppeld aan de nieuwe nog aan te nemen wet op de Participatie, die o.m. beoogd dat iedere bijstandsgerechtigde een tegenprestatie moet leveren voor de ontvangen bijstand.

Voorzover spaartegoeden van kinderen en eigen vermogen worden minimumnorm bedragen vrijgelaten en buiten beschouwing gelaten. Op dit moment geldt een norm van ca. 5000 euro voor een bijstandsgerechtigde als vrijgelaten vermogen.

Thuiswonende studerende kinderen met een studiebeurs of kinderen met een handicap die ten laste van de bijstandsgerechtigde komen vallen buiten de kostendelersnorm.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus als een zoon studeert blijft men van zijn spaarrekening af in dat geval?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tot op zekere hoogte zal het spaartegoed van je zoon buiten beschouwing blijven. Maar wees ervan bewust dat de spelregels in de bijstandswet aanzienlijk aangescherpt zullen worden (dankzij de VVD en de PvdA) en nadelig uit kunnen pakken voor mede gezinsleden met een inkomen en een eigen vermogen.
In hoeverre er nieuwe vrij te laten bedragen worden vastgesteld is nog aan de politiek. De wet ligt nu in de tweede kamer en moet na goedkeuring nog door de eerste kamer. De uiteindelijke invoering zal dan medio 2015 plaatsvinden. Pas na goedkeuring door de eerste kamer zal bekend zijn hoe hoog vrij te laten spaartegoeden van mede gezinsleden mogen zijn.
Dit wordt dan ook op de website van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid bekend gemaakt.
( http://www.rijksoverheid.nl/ministeries/szw )
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
hoe zit het dan met AOW echtpaar en inwonende werkende zoon? Moet deze zoon bijdragen in de onderhoud van de 2 AOW ers, dus m.a.w word het AOW echtpaar dan ook gekort omdat ze samenwonen met 1 volwassen door deze kostendelersnorm?
Ik zie in het Nibud voorbeeld begrotingen/kostendelers norm namelijk alleen AOW + inwonende bijstand/uitkering trekkende of gehandicapt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank u wel!