Is de bodyscanner op vliegvelden een inbreuk op "onze" grondrechten?

Ik ben geen verdachte. Waarom wordt ik als verdachte behandeld? Ik heb het recht op lichamelijke integriteit. Toch mag men vanuit overheidswege mij (virtueel of anders) uitkleden. Ik heb het recht om te reizen. Toch als ik weiger om mijn lichamelijke integriteit aan te laten tasten of mezelf als verdachte te laten behandelen, mag ik niet reizen. Wanneer zeggen de mensen dat genoeg is genoeg?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik ben het helemaal met veel mensen hierboven eens. De vrijheid wordt veel meer ingeperkt dan nodig is om ons te beschermen. De angst voor terrorisme, of eigenlijk de angst voor criminaliteit in zijn algemeenheid, heeft geleid tot een ernstige inbreuk op onze privacy en leidt regelmatig tot een inbreuk op onze lichamelijke integriteit.

De enige partij die er iets aan wil veranderen is D66. Met andere woorden: vind je ook dat de veiligheidsmaatregelen een te grote inbreuk maken op onze mensenrechten? Stem dan slim op 9 juni...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Ja,
maar geldt dat ook met fouilleren........

Toegevoegd na 53 seconden:
(ook niet)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar staat het recht om te reizen omschreven?
Anderen zullen niet willen reizen als ze de kans lopen om in de lucht opgeblazen te worden. Daar komen de overheden voor op.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat wou ik ook antwoorden.
Er is geen enkele reden waarom jij op het vliegveld MOET zijn en door die scanner wil. Jij KIEST ervoor om met het vliegtuig te gaan en daarbij accepteer je dat je door een bodyscanner moet. Wil je dit niet? Dan ga je niet door het vliegtuig. Het wordt wat anders als je door een bodyscanner moet om het gemeentehuis in te komen, want daar MOET je zijn af en toe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
- Artikel 14 (art. 7 A) van het EG-Verdrag betreffende de totstandbrenging van de interne markt voor onder andere het vrije verkeer van personen.
- Artikel 18 (art. 8 A) van het EG-Verdrag betreffende het recht van burgers van de Unie vrij op het grondgebied van de lidstaten te reizen en te verblijven.
- Artikel 61 (art. 73 I) van het EG-Verdrag, de nieuwe titel IV (titel III A) over "visa, asiel, immigratie en andere beleidsterreinen die verband houden met het vrije verkeer van personen). bron: http://www.europarl.europa.eu/factsheets/2_3_0_nl.htm @mormel: Het wordt wat lastig om NIET met een vliegtuig te gaan als je naar de andere kant van de wereld moet, om maar iets geks te noemen... Punt is, wanneer weegt het opgeven van je vrijheden niet meer tegenop de (schijn)veiligheid die je creëert met draconische veiligheidsmaatregelen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, het wordt lastig. Maar als jij absoluut niet in die bodyscanner wil dan hoef je niet, gewoon omdat je niet met het vliegtuig hoeft. Dat dit in de praktijk heel vervelend en lastig is dat ben ik helemaal met je eens.
De lichamelijke integriteit is de tol voor een verhoogde veiligheid. Voordat je gaat vliegen weet je dat je het een en ander moet ondergaan.
Als je er geen zin in hebt moet je helaas met de fiets.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er komen steeds meer regels waarbij de goeden onder de kwaden moeten lijden.
Deze week had ik een nieuw paspoort nodig. Ik werd gevraagd mijn vingerafdrukken te leveren. Dit heb ik gedaan, maar er bij vermeld: "o.p." "Wat bedoelt u ?", vroeg de beamte. "Onder Protest, dat bedoel ik."
"Oh, het hoeft niet hoor, maar dan krijgt u hem voor een jaar en niet voor langer! was haar antwoord.

Je kan geen kant meer op. Eerlijk, nog even en we wonen in het Rusland van jaren terug en worden tot op het bot gecontroleerd. Tot op het bot, net als bij de bodyscan al het geval is.

We zouden het massaal moeten aanmelden bij het Hof voor de rechten van de Mens.
14 jaar geleden
Nee, dat is alleen in het begin zo... Het is even slikken, maar het is zo... Grondrechten heb je al niet meer... Hoe vaak wordt je gefilmd en gefotografeerd in het verkeer?... Hoe vaak wordt ook jij afgeluisterd? Hoeveel systemen zijn er die jou reilen en zeilen bijhouden?

Mensen zeggen niet genoeg is genoeg, de veranderingen zijn zo langzaam dat je je er niet tegen kunt verzetten en ik zeg je, WIJ WORDEN BINNENKORT ALLEMAAL GECHIPT... En ook dat komt erdoor... Het is voor onze veiligheid, zeggen ze dan... Die kastjes in onze auto´s, komt er ook al aan... Alles is een inbreuk op je privacy, tot er geen privacy meer is... DNA wordt afgenomen als je een fiets steelt... Elke email wordt bewaard op de servers van je provider en elke download en upload wordt meer dan een jaar opgeslagen, elke virtuele wandeling wordt opgeslagen... Als je een identiteitsbewijs wil, nemen ze je vingerafdrukken af... Allemaal inbreuken op je privacy...

En begin nu niet weer te zaniken over dat ik paranoïde ben, paranoïde ben je als je denkt achtervolgd te worden terwijl dat niet zo is, dit is allemaal al praktijk of binnenkort zo...

Er is toch één heel groot voordeel, je hoeft nu niet zelf een alibi bij te houden, dat doet de politie al voor je...

En ik zeg je ook de politie leest hier mee, in hun speurtocht op Dark Horses (zoek zelf maar op wat hiermee bedoeld wordt)...

Big brother is watching you...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee...totdat iemand mij kan uitleggen op welke manier de bodyscanner je lichamelijke integriteit aantast.
Privacy...Ok...maar lichamelijke integriteit?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij bent degene die bepaalt wie je naakt mag zien, niet een of ander ambtenaar. Dat is de aantasting van je lichamelijke integriteit; je hebt niet meer de laatste zeggenschap over jouw lichaam. Dat is de staat der dingen in de wereld op dit moment. Geniet van de foto's, het zou zomaar jou kunnen zijn de volgende keer... http://tinyurl.com/ycmdfu9
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedoel je die photoshops?
Jij wordt helemaal niet als verdachte gezien.En alleen de computer bekijkt die beelden als jij niks bij je draagt dan ziet geen mens van die scanner .
Alleen als je iets op het lichaam verbergt gaat er een alarm af en dan wordt je pas gecontroleerd door mensen.
En dan zeg ik eigen schuld .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je wordt onderworpen aan een zoekactie door de overheid. Je wordt dus wel als potentiele verdachte behandeld. En het scansysteem, nog. Op wat voor een manier zou dit systeem wel werken waar eerdere grote IT projecten steeds falen in incompetentie? Het is m.i. een grove inbreuk die alleen leidt tot meer afkalving van onze vrijheden. Hoeveel mensen denken nou niet dat die "Stadtskommando's" van de PVV een goed idee is? Waar leidt dat dan weer toe? Hoe lang duurt het nog voordat mensen gaan inzien dat we voor een afgrond staan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik begrijp jou wel het is nooit tot ieders tevredenheid op te lossen en ook niet door een persoon op te lossen daar gaat nog jaren overeen .
Wat mij betreft niet. Jij kiest ervoor om te vliegen, en daar staan wat voorwaarden tegenover. Dat je bepaalde zaken niet meeneemt, dat je je ticket betaalt, dat je bagage door een scanner gaat en sinds kort dat je zelf ook door een scanner gaat.

Het staat je vrij dat allemaal te weigeren. Het staat de luchthaven (en de vliegmaatschappij) vervolgens vrij jou niet via hun voorzieningen te laten reizen. Dan stap je maar op de fiets of in een roeibootje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vrij standaard reactie... :( Probeer maar met je fietsje of roeiboot naar de VS te reizen. Ik wens je veel succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt dan ook geen grondrecht om naar de VS te reizen! Dat reizen tegenwoordig gemakkelijk is, is wat anders dan dat je het recht hebt om tegen je eigen voorwaarden van ieder vervoersmiddel gebruik te maken. Ik vind het idee dat je een soort 'recht' zou hebben om bijvoorbeeld zonder een scanner te gaan in een vliegtuig naar de VS te stappen net zo vreemd als het idee dat je een soort 'recht' zou hebben om zonder te betalen in een vliegtuig naar de VS te stappen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar leg jij de grens dan Suzy? Zijn alle middelen geoorloofd om een beetje (schijn)veiligheid te creëren?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De grens? Zodra de voorwaarde iets is dat ik ben in plaats van een voorwaarde waar ik aan kan voldoen denk ik. Niet het vliegtuig in mogen vanwege mijn huidskleur vind ik bijvoorbeeld fundamenteel anders dan niet het vliegtuig in mogen omdat ik niet heb betaald.
En niet het vliegtuig in mogen omdat ik ook op vrouwen val, vind ik fundamenteel anders dan niet het vliegtuig in mogen omdat ik weiger door de bodyscan te gaan. Maar verder? Al moet ik drie pirouettes draaien en blaffen als een hond. Als ik dat niet wil, zoek ik een andere manier om te reizen.
Je moet een afweging maken tussen recht op privacy en lichamelijk integriteit en de redelijke noodzakelijke vereiste beveiligingsmaatregelen die nodig zijn op veilig te kunnen reizen. De redenering dat je niet hoeft te vliegen kun je m.i. niet maken. Als iemand je betast op straat, kun diegene zich ook niet verweren met de stelling dat het niet verplicht is om over straat te lopen. Overigens vraag ik me af of het recht op vrij reizen ook het recht op vliegen zou betekenen. Dit zijn altijd moeilijke vragen omdat niemand precies het antwoord weet. De rechter zal de knoop moeten doorhakken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe is 'als iemand je betast op straat' vergelijkbaar? Om te beginnen is de straat publiek terrein (anders dan een vliegtuig), ten tweede is het zomaar iemand die je betast, niet de 'eigenaar' van de straat die betast worden als voorwaarde stelt voor het gebruik van de straat. Wel een grappig voorbeeld: als je met het vliegtuig reist, kán het wel eens voorkomen dat je 'betast' (lees: gefouilleerd) moet worden voordat je het vliegtuig in stapt, óf voordat je na het verlaten van het vliegtuig het andere land in mag. Doe mij dan maar liever meteen die bodyscanner.
Ja dat is het, maar voor de veiligheid vindt ik het prima!

Alternatief is zelf een bom meenemen aanboord, want hoe groot is de kans dat er 2 mensen met een bom in hetzelfde vliegtuig zitten?!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat er niemand is die zegt dat het genoeg is. En dat wij als onschuldige burgers er de duppe zijn.
En dat wij dus inderdaad ons door de overheid moeten laten uitkleden door middel van een bodyscan.
Maar ik heb het er graag voor over al kan ik er maar een leven mee redden dan is dat voldoende voor mij. Ieder slachtoffer is er een te veel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee
Mensen moeten eens af van hun preutsheid.
Mensen denken nog altijd ik heb kleren aan dus ik ben beschermt. Waartegen dan?
Een meid in een strak mantelpakje zou minder sexy zijn dan een volledig naakte meid?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lieve jij,
Lieve andere mij,

Privacy is een illusie net zoals 'Het Leven' in zijn totaliteit een illusionaire multi-dimensionele film is die vanuit het onmeetbare 'niets' in het al even onmeetbare alles wordt geprojecteerd.

Alles maar dan ook alles wat zich aan ons manifesteert is een onderdeel van een groter, door velen nog onbegrepen, geheel dat volgens een Perfect Kosmisch Plan verloopt.

Toeval bestaat niet, dus is het ook geen toeval dat ik dit lees en reageer en dat anderen op hun beurt weer lezen wat ik schrijf.

Of je er nu al dan niet mee akkoord gaat, het is vanuit het Perfect Kosmisch plan zo bedoeld dat degene die dit leest één en ander vanuit een ruimer perspectief gaat bekijken.

De beste manier om met alle 'frustrerende onbenulligheden' om te gaan is jezelf de hoofdrolspeler in een gigantische film te wanen. In wezen zijn we elk op zich ook de hoofdrolspeler in dezelfde film en de Kosmische Camera filmt elk detail tegelijkertijd. Niets maar dan ook niets gaat ooit verloren, zo weten de zogenaamde wetenschappers onderhand ook al. Dus alles wordt opgeslagen. Meer nog, alles wat zich schijnbaar nu als nieuw fenomeen aan ons manifesteert is een herhaling van wat zich in een andere dimensie altijd al heeft afgespeeld. We waren er enkel niet meer met ons volle bewustzijn bij zodat we één en ander 'gemist' hebben en daardoor zien we het hele plaatje niet meer.

Geen nood want stapsgewijs zal elk van ons zich alles tot in de kleinste puntjes weer herinneren en dan? Is het lachen, gieren brullen geblazen om onze voorbarige reacties die als onuitwisbare bloopers geschiedenis schrijven.

Relativeren doe je met de Glimlach, Communiceren met het Kosmisch Brein doe je eveneens met de Glimlach. Dus... relativeren met een stralende Glimlach dan maar?

Liefs en Big Smile van me

Gerda Maria Hendrickx
Glimlach-f-Luisteraar