Waarom is het nieuwe paspoort zoveel duurder?

Het nieuwe paspoort dat 10 jaar geldig is gaat 33% meer kosten. Wat is hiervan de motivatie. De productiekosten an afhandelingskosten blijven toch gelijk?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

De verlenging van de geldigheidsduur van vijf naar tien jaar wordt nu aangewend voor de prijsverhoging.
De kostprijs voor de overheid verandert echter nauwelijks. Noch het materiaal van het paspoort zelf, noch het uitgifteproces verandert. De ANWB vindt de aangekondigde prijsverhoging van het paspoort met 30% buiten proportie. Deze organisatie vindt dat de overheid oneigenlijk gebruik maakt van haar positie als enige verstrekker van het reisdocument.
Strikt genomen kost de uitgifte door de gemeentes zelfs minder, nu het paspoort minder vaak vervangen hoeft te worden en er minder vingerafdrukken (twee in plaats van vier) opgenomen moeten worden. De ANWB heeft de minister van Binnenlandse Zaken om uitleg gevraagd en de zaak bij de Kamer voorgelegd.
Amadea