Eigen risico vervalt toch per jaar?

Hallo allemaal,

Dit is een beetje moeilijk uit te leggen, dus ik geef een voorbeeld en ik hoop dat iemand mij een helder antwoord geeft.

Laten we zeggen dat ik in 2013 geen gebruik heb gemaakt van zorg en dus geen eigen risico heb betaald (350 euro). In 2014 ben ik in het ziekenhuis beland en de kosten zijn 900 euro. Normaal moet ik 360 betalen (eigen risico) en dus wordt de rest vergoed van het basispakket.

Ik heb van de meneer begrepen dat de zorgverzekeraar 3 jaar terug kan kijken of ik wel of niet gebruik heb gemaakt van het eigen risico, dus van die 900 euro moet ik 350 eigen risico betalen (2013) en 360 euro eigen risico (2014). Ik dacht altijd dat het eigen risico per jaar vervalt (of je wel gebruikt hebt gemaakt of niet)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je in 2013 geen gebruik hebt hoeven maken van behandelingen die onder het eigen risico vallen hoef je achteraf daar ook niets meer voor te betalen. Alleen als bijvoorbeeld een ziekenhuis pas achteraf in 2014 een nota voor 2013 zou sturen dan moet je alsnog betalen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+1
fisbel
10 jaar geleden
Is de behandeling al niet in 2013 gestart?
En dat er al in 2013 kosten zijn gemaakt die in de nota van 2014 zijn samengeteld.

Antwoorden (3)

Het eigen risico gaat inderdaad per jaar.
Als dat niet zo zou zijn, zou dat betekenen dat als je bijvoorbeeld 10 jaar je verzekering niet aanspreekt, dat je dan voor een dure operatie alsnog 3500 euro zou moeten betalen. Dat is natuurlijk niet de bedoeling van een verzekering.
10 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Het moment van de behandeling telt. Een nota voor een behandeling uitgevoerd in 2013 die pas in 2014 wordt ingediend drukt nog op het eigen risico van 2013.
Behandelingen van 2014 drukken uiteraard alleen op het eigen risico van 2014.
Verder +! Overigens:
Theoretisch kan een meerjaren eigenrisico in de polisvoorwaarden zijn afgesproken, maar van het bestaan daarvan heb ik nog nooit gehoord.
Hier een antwoord op een dergelijke vraag door Nanni van de consumentenbond.
Let vooral op de laatste zin!
Is dit normaal?
Ik heb verleden jaar zo weinig gebruik gemaakt van de gezondheidszorg dat er nog 11,91 van het eigen risico niet is gebruikt.
Nu krijg ik een rekening over dit bedrag. Dat betekent dat ik moet betalen voor iets dat ik niet heb gehad/ gebruikt.
Voelt onrechtvaardig.
Antwoorden

Nanni van Consumentenbond
Het bedrag van uw eigen risico mag alleen gebruikt worden om zorgkosten mee te verrekenen. Het komt wel vaak voor dat rekeningen voor zorgkosten in het ene jaar pas in het volgende jaar verrekend worden.
Het eigen risico in een bepaald jaar heeft namelijk betrekking op het jaar waarin de zorgkosten worden gemaakt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De zorgverzekeraar mag 3 jaar terugkijken om achterstallige declaraties uit die periode(n) te verrekenen met de eigen risico bedragen uit die perioden.

Bij overlappende jaren waarin van zorg gebruikt is gemaakt kan de zorgverzekeraar zowel de eigen risico van het voorafgaande jaar als het lopende jaar aanspreken.
Dus bijv.: ziekenhuis opname half december 2013 (verder eerder geen zorgkosten gemaakt) duur opname tot 3 januari 2014.
Het ziekenhuis declareert bij zorgverzekeraar in 2014. Dan mag de verzekeraar de gehele eigen risico van 350 euro (2013) in rekening brengen als mede dat deel van de kosten die in 2014 gemaakt zijn.
Als dat op de ziekenhuisrekening terug te vinden is en het betreft bijvoorbeeld een dure behandeling die op 2 januari 2014 heeft plaatsgevonden dan valt die behandeling en de kosten daarvan onder het nieuwe eigen risico van 2014.

Doordat het dan dus een overlappende gebeurtenis betreft 2013/2014 kan het idd. 2 volle eigen risicobedragen geheel opslokken in feitelijk 1 gebeurtenis.

Voordeel is alleen dat je dan de rest van heel 2014 niks meer aan eigen risico hoeft te betalen als je dan nog wat aan zorg nodig hebt.