Relatie kapot hoe zit het met de omgang van het kind?

Hallo,

Mijn relatie is kapot helaas. Maar nu zit ik met de vraag hoe het zit met de omgang van ons kind. De vader heeft wel het kind erkent. Maar het heeft geen gezag.

Bedankt. Groetjes

Toegevoegd na 1 uur:
Wij zijn niet getrouwd en hebben geen geregistreerd partnerschap.

Toegevoegd na 17 uur:
Het kind is trouwens een week oud pas.

Toegevoegd na 17 uur:
Het kind is trouwens een week oud pas.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K
fisbel
10 jaar geleden
Begint u eerst eens te googelen op de woorden: omgangsregeling + scheiding Bladzde 1:
http://www.echtscheiding-wijzer.nl/kinderen.html
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/scheiden/vraag-en-antwoord/wie-heeft-er-recht-op-omgang-met-mijn-kind-na-de-scheiding.html
http://www.echtscheidingswinkel.nl/echtscheiding/kinderalimentatie/gedwongen_omgangsregeling/
http://www.juridischloket.nl/vraagenantwoord/familie-relatie/echtscheiding/omgangsregeling/Pages/default.aspx
http://www.scheiding-omgang.nl/ouderschap/omgangsregeling.html
http://www.echtscheiding-specialist.nl/Kinderen/omgangsregeling-en-co-ouderschap.html
http://www.echtscheiding.nl/kinderen/omgangsregeling Googel geeft op deze trefwoorden 41 bladzijden met informatie van zo'n 10 sites. Als u de voor u relevante trefwoorden intoetst komen deze sites uiteraard in andere volgorde naar boven drijven. U noteert de voor u belangrijke zaken. En op een gegeven ogenblik zult u toch een keuze moeten maken bij het zoeken van professionele hulp: advocaat, echtscheidingkantoor.

Antwoorden (3)

Voor een bezoekregeling hoef je niet persé naar de rechtbank. Alleen als je ex-partner niet mee wil werken zal dat nodig zijn. Je hebt dan wel een advocaat nodig. Als je weet wat je zelf het liefst zou willen, kun je eerst advies vragen bij een Juridisch Loket. Belangrijk is ook of je kind al oud genoeg is om zelf enige inspraak te hebben en - als dat zo is - daar rekening mee te houden. Sterkte!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als vader kan ik zeggen dat het belangrijkste uitgangspunt het kind moet zijn. Zodra beide ouders dit begrijpen en elkaar het kind gunnen (het is erg om te schrijven, maar daar komt t gewoon op neer), hoeft er geen probleem te zijn.

Ondanks onze meningsverschillen kan ik zeggen dat we allebei het beste voor het kind willen en ik zal dan ook nooit slecht praten over moederlief, ongeacht wat ze gedaan of gezegd heeft. Een kind moet niet opgezet worden tegen vader en/of moeder.

Maak geen ruzie voor het kind, praat dingen zo goed mogelijk uit, probeer een balans te zoeken!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Erkenning zorgt voor een familierechtelijke band tussen ouder en kind. De ouder wordt door erkenning onderhoudsplichtig en het kind krijgt door de erkenning recht op het wettelijk erfdeel van de ouder.

Gezag kan door beiden ouders worden aangevraagd indien men dit nog niet heeft op grond van art. 252 lid 1BW. De ouder kan bij gezag het kind vertegenwoordigen en mag namens het kind rechtshandelingen verrichten zoals een handtekening zetten. Tevens zorgt gezag voor het recht om het vermogen van het kind te beheren.

Indien de moeder bijvoorbeeld niet zou meewerken aan het verkrijgen van het gezamenlijk gezag over het kind dan kan hij dit toch vragen bij de rechtbank op grond van art. 253c lid 1BW. Tegenwerken van bijvoorbeeld het verkrijgen van gezamenlijk gezag heeft dus niet altijd zin.

Vader heeft sowieso recht op omgang met het kind art. 377a lid 1BW, ook als de vader geen gezag heeft over het kind. Vader heeft dus het recht om het kind te zien.

U geeft aan dat de vader geen gezag heeft, mocht dit wel zo worden dan:
Indien vader toch het gezag over het kind krijgt kunt u een zorgregeling of omgangsregeling afspreken. Hier regelt u dingen met betrekking tot bijvoorbeeld waar het kind gaat wonen en wanneer het bij de andere ouder zal zijn. Indien dit lastig wordt kunt u de hulp van een mediator of in het ergste geval de rechtbank inschakelen.

Toegevoegd na 23 seconden:
Mocht u nog een gerichte vraag hebben dan verneem ik deze graag.