wat gebeurt er als ik mij te laat (dus ver na daadwerkelijke verhuizing) uitschrijf bij mijn gemeente? Staat hier een boete op oid?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
16.9K

Antwoorden (3)

Nee, daar krijg je geen boete voor.

In mijn ervaring is het vooral vervelend bij gemeenteraadsverkiezingen. Je kan dan niet op de kandidaten voor de gemeenteraad van je nieuwe stad stemmen, maar moet dat nog in je oude stad doen. Met die kandidaten heb je politiek geen binding meer, dus erg interessant voor jou is het dan niet meer om in je oude woonplaats te stemmen. In maart (de negentiende om precies te zijn) zijn er overigens weer gemeenteraadverkiezingen in Nederland.

Voor nieuwe bewoners van je oude huis kan het ook vervelend zijn, als je daar nog ingeschreven staat. Dan hoor je nog tot dat huishouden, bijvoorbeeld voor de gemeentelijke belastingen. Lijkt mij niet echt handig en ook niet echt vriendelijk voor de nieuwe bewoners.

Toegevoegd na 14 minuten:
Wettelijk gezien ben je wel verplicht om binnen vijf dagen na de verhuizing je in te schrijven in je nieuwe woonplaats.

Een website als deze http://www.haarlemmermeer.nl/Digitale_balie/Alle_producten_alfabetisch/U_t_m_Z/Verhuizing_binnen_Nederland vermeldt hierover:

"Gaat u verhuizen binnen de Haarlemmermeer of verhuist u vanuit een andere gemeente in Nederland naar gemeente Haarlemmermeer, dan moet u binnen vijf dagen na uw verhuizing uw nieuwe adres doorgeven aan de gemeente. Vertrekt u naar een andere gemeente, dan moet u binnen vijf dagen na uw verhuizing uw nieuwe adres doorgeven aan de nieuwe woongemeente."

en

"U bent verplicht u in te schrijven op het adres waar u woonachtig bent. Een foutieve inschrijving kan gevolgen hebben voor uw huurtoeslag, studiefinanciering en uw belastingen.".

Toegevoegd na 27 minuten:
Ik heb er toch nog even de wet op nageslagen, en het blijkt dat je een boete kan krijgen van 325 Euro!

Artikel 4.17 van de Wet basisregistratie personen luidt:

"Artikel 4.17

Het college van burgemeester en wethouders kan een bestuurlijke boete van ten hoogste 325 euro opleggen:

a. ter zake van overtreding van de artikelen 2.38, 2.39, 2.40, vijfde lid, 2.43 tot en met 2.47, 2.50, 2.51 en 2.52;

b. aan degene met een woonadres in de gemeente die bewust toelaat dat een andere persoon met datzelfde woonadres is ingeschreven, terwijl hij weet dat dit onjuist is."

Als je je niet inschrijft, voldoe je namelijk niet aan de verplichtingen van artikel 2.39 van die wet.

Toegevoegd na 31 minuten:
Kijk voor de rest van mijn antwoord in de eerste reactie.
Antoni
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Artikel 2.39 van die wet luidt: "Artikel 2.39 1. De ingezetene die zijn adres wijzigt doet hiervan schriftelijk aangifte bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente waar hij zijn nieuwe adres heeft. 2. Hij doet niet eerder aangifte dan vier weken vóór de beoogde datum van adreswijziging en niet later dan de vijfde dag na de adreswijziging. Hij doet in de aangifte mededeling van de datum van adreswijziging en van de gegevens over het nieuwe en het vorige adres. 3. Indien een ingezetene geen woonadres heeft, kiest hij een briefadres. Het eerste en tweede lid zijn van overeenkomstige toepassing."
Antoni
10 jaar geleden
Dus ik raad je aan, mocht je dat nog moeten doen, je zo snel mogelijk in te schrijven!
Nee, je hoeft je niet uit te schrijven bij je oude gemeente. Zodra je je inschrijft in je nieuwe woonplaats, wordt je adres in de GBA veranderd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
het "verdwijnen" is zowat een misdaad! Het uitschrijven in een gemeente is dan ook onmogelijk zonder het opgeven van een nieuw adres. Ik ken twee mensen zonder vaste verblijfplaats en die ook beter af zouden zijn met een postbus, maar dat kan alleen als je ergens ingeschreven staat.

Dus de gemeente alleen is niet degene die moeilijk erover doet, maar je bent als burger gekoppeld aan een nummer, die we nu kennen als BSN. Dit is weer gekoppeld aan het netwerk dat wij in Nederland kennen als De Staat Der Nederlanden. Het is min of meer een brandmerk wat we op papier/ computer gekregen hebben bij onze geboorte na inschrijving/bijschrijving(?) in de gemeente. We leven dus in een zogeniemd vrij land, maar even uitschrijvenzit er niet bij. Even een jaartje naar t buitenland zonder dit op te geven is illigaal, maar vokgens regels nagenoeg onmogelijk als je met een rugzak gewoon wil rondtrekken. Dit is volgens mij ook de reden dat veel mensen gewoon verdwijnen (om niet gevonden te worden, ze zijn het moe).