Is het mogelijk dat NL in oorlog verzeild raakt?

Dusdanig dat hier soldaten van een ander land rondmarcheren? En dat onze regering niets meer te vertellen heeft?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

Sowieso is het al zo dat Nederland aan enkele oorlogen deelneemt. Daarnaast zou het mogelijk kunnen zijn dat er ook op ons grondgebied oorlog uitbreekt, alhoewel tegenwoordig andersw wordt oorlog gevoed. De meest realistische dreiging zijn aanslagen waarna het leger wordt ingezet om de vrede te bewaren. Daarnaast zou op langere termijn binnen onze multi-culturele samenlevingen spanningen tussen enkele groepen kunnen ontstaan. Een oorlog tussen de verschillende landen in europa zie ik niet snel ontstaan alleen om het feit dat we te veel afhankelijk zijn van elkaar; economisch, politiek maar ook bijvoorbeeld bij mileu en immigratievraagstukken. Desondanks zou het zo kunnen zijn dat deze economische crisis langer gaat duren dan één/twee jaar in combinatie me recordbrekende werkloosheidscijfers, toenemende spanningen tussen bevolkingsgroepen en grote onzekerheid zijn ideale omstandigheden voor een oorlog.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

het is mogelijk alleen erg onwaarschijnlijk aangezien we in de driehoeken zitten, als het ene land het andere land aanvalt vallen 3 landen waaronder het bedreigde land de aanvaller aan. zodat hij geen kans krijgt om een 3e wereld oorlog te starten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dan spreek je echt van een wereldoorlog en die zie ik zo gauw niet meer beginnen.
Als Nederland zou aangevallen worden door een ander land zijn alle navo landen verplicht om Nederland te helpen. Dus ik denk niet dat een of ander land hier gauw zal aan beginnen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ben het eens met de vorige twee antwoorden, dat het bijzonder onwaarschijnlijk is.
Alleen.... dat vonden ze in 1940 ook, en de verbijstering was groot dat die vlieger niet op ging. Nu is de hedendaagse situatie weer geheel anders, maar men zegt: "De geschiedenis herhaalt zich..."
15 jaar geleden
Ik ben bang dat de vrees voor een burgeroorlog op termijn meer reëel is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat zal dit jaar niet meer gebeuren. Het grootste gevaar is terrorisme, dat komt van binnenuit, maar dan marcheren er geen soldaten over straat. Maar de toekomst is nog heel lang, en in 100 jaar kan er heel veel gebeuren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
't zou kunnen. Maar tegenwoordig voeren we op een heel ander niveau oorlog dan vroeger en wordt er niet zoveel meer man tegen man gevochten. (alleen nog in minder ontwikkelde landen als Afghanistan etc.)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat zijn we al.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het ligt eraan wat je beeld van oorlog is. Denk je aan een tweede wereld oorlog formaat dan is de kan op kort termijn klein. Maar er zijn altijd verschillende soorten oorlogen tegen. Denk aan de oorlog tegen terrorisme of heel kleinschalig de prijzenoorlog :))
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In 2012 zal Rusland West Europa binnen vallen. De spanningen tussen Rusland en West Europa zijn zich momenteel steeds verder aan het ontwikkelen. Let op het gaat gebeuren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Alles is mogelijk, als je nagaat bij hoeveel verschillende 'vredesmissies' Nederland betrokken is, is het niet onwaarschijnlijk dat het strijdgewoel zich een keer verplaatst naar eigen bodem.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, dat is zeker mogelijk. Het is zelfs zeer waarschijnlijk. Naarmate de wereldwijde bevolkingsdruk toeneemt, en energiebronnen schaarser worden wordt de kans op conflicten navenant groter. Strategisch gezien ligt nederland gunstig, en met nauwelijks mogelijkheden tot zelfverdediging is het een makkelijke prooi.
Wat dat betreft, crisis, een regering die bezuinigt op defensie, een verrechtsing in de samenleving door een te uitgesproken links kabinet. Waar ken ik dat ook weer van? Ah ja, dat was in 1930 net zo.
Of het de Russen zullen zijn betwijfel ik, maar als de peak oil een feit is kunnen we beginnen met aftellen...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Natuurlijk is het mogelijk, maar ik zie er op dit moment geen aanleiding voor. Waarom ge je er trouwens van uit dat we die oorlog verliezen?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De landen in europa hebben járenlang oorlog gehad. De landen zijn elkaar niet erg vriendelijk gezind over het algemeen. De EU is opgericht zodat iedereen er baat bij heeft. Import en Export. Iedereen wil bij de EU, dat zie je nu gebeuren. De EU zorgt dat alle landen afhankelijk zijn van andere. Import en export contracten worden gesloten. Dit voorkomt dat de landen onderling gaan risken. Tevens biedt dit bescherming.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Die EU waar een van mijn voorgangers hhet over heeft zal juist aanleiding geven tot een grote oorlog. Er zijn veel te veel verschillende nationaliteiten bij elkaar gegooid en in ieder land zit een legertje nationalisten die wil vechten voor `eigen land eerst`die zullen niet lang meer accepteren dat er een semi-regering is die alle verschillende landen dezelfde regels oplegt. Dat heb je al in Joegoslavie gezien en er zijn veel meer andere van zulke voorbeelden.