Als je lid bent van een landelijke politieke partij mag je dan kandidaat zijn voor een andere lokale politieke partij?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.2K

Antwoorden (5)

Ja dat mag, maar geloofwaardig is dat niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is per party verschillend
het stat in de statuten van de politieke party
of men lid mag zijn van een andere party

Toegevoegd na 2 minuten:
Dit is de regel die de sp heeft omtrent dubbel lidmaatschap van een party

Van het verbod op dubbel lidmaatschap kan dispensatie worden verleend door het afdelingsbestuur waaronder een lid ressorteert, indien deze persoon tevens lid is van een lokale of regionale politieke partij, en door het partijbestuur, indien deze persoon tevens lid is van een buitenlandse politieke partij.

Toegevoegd na 3 minuten:
het moet wel gemeld worden en het bestuur bepaald of het mag ja of nee
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat mag en ongeloofwaardig hoeft dat ook niet direct te zijn.

Lokale- en landelijke politiek zijn toch twee verschillende dingen. Op lokaal niveau spelen zich andere dingen af dan landelijk en het kan dus zo zijn dat je je qua gemeentelijke politiek bij een andere partij thuis voelt, dan als het gaat om de landelijke onderwerpen.
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
Wettelijk: ja, dat mag.

Maar: bij veel partijen staat in de statuten of het huishoudelijk reglement dat je geen kandidaat mag zijn voor een andere partij. Soms geldt die regel alleen op landelijk niveau, soms ook op lokaal niveau.

Als je dan toch kandidaat bent voor een vertegenwoordigende functie voor een andere partij, of als je die vertegenwoordigende functie al bekleedt (in geval van late ontdekking) is dat reden tot royement.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
die minner weet niks van statuten je antwoord is goed +1
Het mag niet alleen, het gebeurt ook regelmatig. Dit heeft er vaak ook mee te maken dat een landelijke partij bijvoorbeeld niet vertegenwoordigd wordt in de betreffende gemeente. Als je VVD'er bent en je stelt je lokaal voor de PvdA verkiesbaar, is het wel nogal vreemd. Maar is je eigen partij lokaal niet vertegenwoordigd dan vinden de meeste partijen het prima als je in een lokale partij plaats neemt.