Wanneer denken jullie dat dat koningin Beatrix afstand van de troon zal doen?

Sommige denken a.s. koninginnedag, dat lijkt me sterk. Maar wanneer dan wel?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (9)

12 mei zal de dag zijn waarop zij haar abdicatie zal aankondigen. Hier ligt een historische parallel met haar grootmoeder, die zij bewondert. Wilhelmina koos in 1948 deze datum om haar troonsafstand bekend te maken uit eerbetoon aan haar vader, Willem III, die in 1849 op deze dag werd ingehuldigd. In dit scenario zou de beëdiging van Willem IV op vrijdag 4 september kunnen volgen. Op deze datum werd Juliana zestig jaar geleden ingehuldigd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat dit iets verder van te voren bekend wordt gemaakt, al hoewel de nodige diensten inmiddels wel een beeld hebben kunnen maken aan de hand van reacties op de staatsbezoeken die prins Willem Alexander de afgelopen periode samen met prinses Maxima heeft afgelegd. Vele Nederlanders zijn hier erg over te spreken. Het kan dus zijn dat halverwege volgend jaar de overgang plaats vindt. Al moet ik zeggen dat de prins al een voorkeur voor 'synchroniteit' heeft getoond voor leuke datums: 02-02-02 voor trouwerij, dus waarom niet 09-09-09 voor kroning, of 10-10-10?

Ik vermoed dat we voor het eind van volgend jaar een koning hebben. Waarschijnlijk zal dit nog enig stof doen opwerpen, namelijk: moet Maxima volgens traditie prinses blijven of koningin worden? Veel mensen zien meer in de romantisering van het beroep en dus koningin. Volgens de regels zou ze alleen prinses kunnen zijn (in verband met claim op grondgebied enzovoort).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Waarschijnlijk tegen de tijd dat de kinderen van wim-lex beginnen te puberen. Beatrix is nog in uitstekende vorm dus ik vermoed dat ze Willem-Alexander en Maxima zo de tijd wil gunnen hun kinderen zelf op te voeden zonder politiek geneuzel of in ieder geval wil wachten tot die kinderen oud genoeg zijn om de troonsopvolging bewust mee te maken. Lijkt me wel zo leuk voor die kinderen, pappie wordt uiteindelijk niet iedere dag koning. Tegen de tijd dat die kinderen zelfstandiger zijn zal Beatrix het roer wel doorgeven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een koning die met een nog jong gezin midden in de maatschappij staat vind ik ook wel wat hebben hoor!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ook. Maar als jij Willem-Alexander was zou je het toch ook leuker vinden als je kinderen heel bewust mee maken hoe jij koning wordt. Het is uiteindelijk toch een behoorlijk belangrijke en bijzondere gebeurtenis en die wil je toch met je hele gezin kunnen delen lijkt me.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Check!
Ik heb uit een insite bron vernomen dat het 09-09-09 wordt. Ze geilen op dit soort getallen, net zoals hun trouwdag.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Oja inside bedoel ik :)
Zolang ze alles nog prima aankan zal ze geen afstand doen van de troon. Ook hebben Willem A. en Maxima zo meer tijd voor hun kinderen. Nee Beatrix gaat de eerste tijd niet geen afstand doen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens mij de dag na haar dood. Beatrix is heel gedreven, ik zie haar niet (willen) stoppen. Jammer, ik denk dat Willem Alexander het eigenlijk beter zou doen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik hoop niet dat je gelijk hebt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ook niet.
Ik denk dat ze het nog wel even volhoudt als Koningin maar de dag dat ze troonafstand doet gaat hier in ieder geval de vlag uit.

De vlag van de Republiek der Verenigde Nederlanden welteverstaan! Die poppenkast kan me niet snel genoeg definitief opgedoekt worden. Rare erfenis uit feodale tijden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zij neemt beslissingen op het moment dat het Haar behaagt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Alleen Hare Majesteit weet wanneer ze afstand van de troon doet, heeft Willem Alexander eens gezegd. Afgelopen kerst in de kersttoespraak ging het al over ouder worden, ik had verwacht dat ze toen ook haar aftreden ging aankondigen. Ik denk dat ze dat toch niet zomaar tussendoor bekend maakt, het lijkt mij iets wat ze doet in een toespraak met bijv. Koninginnedag of Kerstfeest. Of misschien wel met prinsjesdag.

Ik vermoed overigens wel dat als Willem Alexander koning wordt dat we gewoon op 30 april koninginnedag blijven vieren, uit eerbetoon aan zijn oma. Of het dan nog koninginnedag blijft heten betwijfel ik, ik denk meer aan een oranje dag. En koningsdag lijkt me ook niet voor de hand liggend.