hoe noem je een vrouwelijke burgemeester

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
17.9K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik vind het juist niet geëmancipeerd om er een andere naam voor te bedenken. Net als Chirurg,
Weerman vind ik wat anders, maar meester mag voor mij ook een vrouw zijn.
Op school idd niet, dat is wel raar. Dat zou dan eigenlijk ook mogen veranderen.

Antwoorden (5)

Een vrouwelijke burgemeester heet gewoon een burgemeester. Beetje raar inderdaad maar vroeger werden al deze posities door mannen vervuld. Nu wij van deze mannen cultuur zijn afgegaan hebben wij nog steeds een aantal titels voor banen die alleen op het mannelijke geslacht slaan. Zoals brandweerman, weerman, burgemeester. Intressant is wel dat er nu een discussie gaande is om deze titels te veranderen. Zo word weerman weervoorspeller, brandweerman brandbestrijder etc..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een synoniem voor burgemeester is: burgervader.Zou het geen idee zijn om een vrouwelijke burgemeester dan burgermoeder te noemen?

Noot: waarom zou het BURGE meester en BURGER vader zijn?

Groeten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Totdat men de titel verandert in burgermoeder (heel goed idee Panteao) kun je het verschil zien in de titulatuur: hoogedelgestrenge of weledelgestrenge vrouwe de burgemeester van......
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Welja de meester op school was ook een man, nooit een vrouw, want dan was het juf. geen Juffrouw maar juf (zonder vrouw ) De uitspraak was meesterlijk, nooit vrouwelijk, want dat is weer iets anders. Het vrouwelijk zijn, kan je wel meester worden. Hij is een meester in zijn vak, kan een vrouw dat ook ? Maar hij is een vrouw in zijn vak, of zij is een vrouw in haar vak, hoor ik toch nooit! De meester kan wel vrouwelijk over komen en een vrouw kan een meesterlijke uitspraak doen, maar een vrouwelijke uit spraak kan toch ook ? Weervrouwtje kan wel die komt naar buiten met slecht weer of was dat met goed weer, dat het ventje dan binnen bleef. Je kent ze wel in zo'n klok! maar hij is niet de weermeester, zij wel het weervrouwtje. Laten we de vrouwelijke burgemeester dus maar gewoon burgemeester noemen en geen burgervrouwtje dat klinkt zo truttig!!!!!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als het burgemeester is, moet het natuurlijk ook burgevrouw zijn. Burgervrouw is al een bestaand woord .
Maar dat het truttig klinkt, zijn we het over eens.
Groeten
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Foutje.
burgerin is het vrouwelijke van burgemeester.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Erna55
5 jaar geleden
Nee. Dit woord staat niet in de Van Dale.
LeonardN
5 jaar geleden
Min. Hoogstens is het de vrouwelijke vorm van een burger.
https://en.wiktionary.org/wiki/burgerin
http://gtb.inl.nl/iWDB/search?wdb=WNT&actie=article&uitvoer=HTML&id=M012370