Hoe wordt de grondwet aangepast?

Wat moet er gebeuren wil de grondwet op bepaalde punten gewijzigd worden en wordt daarbij middels een referendum de mening gevraagd van het volk zoals het in een ware democratie hoort?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Geen referendum, maar wel wát extra controle.

Om de grondwet te wijzigen, moeten de Tweede en Eerste Kamer er in meerderheid (minstens 50%) voor stemmen.

Vervolgens moeten er nieuwe verkiezingen uitgeschreven worden, waarbij de kiezers dus de kans hebben de partijen die vóór zijn, af te straffen. Of de partijen die tegen zijn natuurlijk.

Dan moeten de twee kamers er weer over stemmen, waarbij ze het voorstel niet meer mogen amenderen. Nu is er tweederde meerderheid in beide kamers nodig om het voorstel aan te nemen en de grondwet daadwerkelijk te wijzigen.