Bestaat er ook een maximum aan het aantal politieke partijen in Nederland?

Kunnen er voor de komende landelijke verkiezingen theoretisch gezien nog een aantal bijkomen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Er zit geen limiet op het aantal partijen wel moeten partijen aan bepaalde voorwaarde voldoen om deel te mogen nemen aan de verkiezingen

Alleen groeperingen die een vereniging zijn met volledige rechtsbevoegdheid komen voor registratie van een naam in aanmerking.

Content
Dit houdt in dat:

de statuten zijn vastgelegd in een notariële akte;
er is een bewijs van de inschrijving bij de Kamer van Koophandel en er is een waarborgsom betaald.

De waarborgsom bedraagt € 450 voor registratie ten behoeve van verkiezingen voor de Tweede Kamer of het Europees Parlement, € 225 voor provinciale statenverkiezingen en € 112,50 voor gemeenteraadsverkiezingen.
Blanco lijst
Registratie van een aanduiding is niet verplicht. Een politieke groepering kan er ook voor kiezen om deel te nemen aan de verkiezingen met een zogenaamde blanco lijst.

In dat geval blijft het vakje bovenaan de kandidatenlijst en op het stembiljet leeg. Het nadeel voor de politieke groepering kan zijn dat deze voor de kiezer minder zichtbaar is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Iedere stemgerechtigde burger kan in principe een politieke partij oprichten. Er zijn dan wel een aantal regels waaraan kan worden voldaan. Het is dus mogelijk dat er politieke partijen bijkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja want er zijn 150 zetels te verdelen in de 2e kamer. Dus maximaal 150 partijen met 1 zetel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maar niet elke partij komt in de kamer, dus het kunnen er veel meer zijn dan 150
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@johanpok: Misschien een flauwe opmerking; maar dan zetten ze er toch gewoon een paar stoelen bij? Wie heeft bepaald dat er maar 150 zetels mogen zijn?
Of is het aantal zetels afhankelijk van het aantal inwoners in het land?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@conan: De grondwet bepaald het aantal zetels.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@nelly3: ik had de vraag zo opgevat dat er bedoeld was een maximum aantal partijen die bij de landelijke verkiezingen van de 2e kamer partijen in de 2e kamer komen te zitten. Als dit niet zo bedoeld zou zijn heb je helemaal gelijk en is er geen inderdaad maximum.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
*inderdaad geen maximum
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die 150 van de kamer klopt @Johanpok, minnetje heb je niet van mij trouwens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bestaat er niet zoeis als een kiesdrempel? Had je niet een bepaald aantal mensen nodig om een partij op te richten?
Voor een vereniging of stichting wel dusseh
In ieder geval een voorzitter, een secretaris en een penningmeester. Dus minimaal 3 personen. Dan hebben we 16 miljoen inwoners en dat dus gedeeld door drie...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahah @stuivertje zullen we wel kinderen onder de 18 even buiten beschouwing laten bij deze reken som :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oja... foutje .... .>
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@stuivertje: is het toegestaan bij meerdere politieke partijen tegelijk penningmeester oid te zijn? Want dan wordt het weer eindeloos....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor een politieke partij lijkt het me van niet. Ivm. belangenverstrengeling. Maar eerlijk gezegd weet ik het niet....
Er is geen maximum. Of er nog bij komen is afhankelijk van de sluitingsdatum.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bestaat er niet zoiets als een kiesdrempel? Had je niet een bepaald aantal mensen nodig om een partij op te richten?
Voor een vereniging of stichting wel dusseh
In ieder geval een voorzitter, een secretaris en een penningmeester. Dus minimaal 3 personen. Dan hebben we 16 miljoen inwoners en dat dus gedeeld door drie