Hoe kan een land aan een uitspraak worden gehouden van het Internationaal Zeerecht Tribunaal?

Zoals bekend heeft Nederland een zaak tegen Rusland bij het Internationaal Zeerecht Tribunaal ingediend. Rusland heeft al van te voren gezegd dat het deze uitspraak niet zal erkennen, wat discutabel is. Welke middelen zijn er dus om het land er aan te houden of welke gevolgen heeft dat voor Rusland?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Rusland moet de Artic Sunrise dus overdragen aan Nederland en de bemanning onmiddellijk vrijlaten, een openingszin die men op het nieuws hoort en in veel kranten leest.
Nergens spreekt het Tribunaal over “wij eisen” of "moeten" of "onmiddellijk".
De term die het Tribunaal gebruikt is: “Wij achten het terecht." Een dwangsom of dwangmiddel wordt niet genoemd bij niet nakomen van de uitspraak.

De President zegt: "Het tribunaal acht het terecht dat als voorlopige maatregel het schip de Artic Sunrise en allen die gevangen zijn genomen in verband met het huidige geschil worden vrijgelaten op borgtocht en andere vormen van borgsommen die Nederland moet betalen." Het Tribunaal vindt dat de bemanning niet het slachtoffer mag worden van een conflict tussen twee landen en vindt ook dat het recht op vrije scheepvaart op Hoge Zee in het gedrang is.
Rusland erkent in dit geval de bevoegdheid van het Tribunaal niet, aangezien Rusland er zich op beroept dat de soevereiniteit in gevaar was. Het Zeerechtverdrag is door Rusland maar ten dele ondertekent. Bijvoorbeeld, de Besluiten die de soevereiniteit aantasten.
De beschuldiging van Rusland is niet alleen dat Green Peace zich ongeoorloofd binnen de 500-meterveiligheidszone bevond, maar ook het verzet tegen overheidsdienaren. De Russische kustwacht was opgeroepen door de bemanning van het boorplatform.
Uit oogpunt van Rusland is het terecht dat zij de uitspraak van het Tribunaal niet erkennen. Dat houdt niet in dat zij er niet aan tegemoetkomen zonder gezichtsverlies. Zij zullen geen acties ondernemen die de situatie in het conflict verergeren.
De uitspraak in de arbitragezaak die Nederland heeft aangespannen tegen Rusland kan nog wel een jaar of twee op zich laten wachten.

De ijsbreker Artic Sunrise kan sowieso niet uitvaren omdat zij momenteel niet zeewaardig is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De reputatie van Rusland bij andere aangesloten landen is geschaad.

Bij toekomstige zaken kan dat meespelen in het (publieke) oordeel.

Toegevoegd na 2 minuten:
Rusland kan niet worden gedwongen zich te houden aan een uitspraak van dit tribunaal.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ Er is geen dwang .Dat is zo in dit geschil.
Het Tribunaal laat zich niet beïnvloeden door de publieke opinie.
Dat deed zelfs de Raad voor de Scheepvaart in Nederland niet.