Waarom zeggen politici "dit" land ipv "ons" land"?

Nederlandse politici zowel allochtoon als autochtoon spreken landelijk maar ook lokaal over 'dit' land, 'deze' stad. Het politieke debat min of meer volgend dringt deze vraag zich dagelijks aan ons op.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Je moet maar eens opletten: als het gaat over dingen die positief zijn aan Nederland, gaat het over 'ons' land. Gaat het over dingen die beter kunnen of moeten of waar mensen een negatieve associatie bij hebben, dan is het 'dit' land. Eigenlijk dezelfde discussie als 'wij hebben gewonnen' versus 'ze hebben verloren'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Dit geeft waarschijnlijk aan hoe ver sommige politici van de samenleving afstaan, afstandelijk gedrag dus. Wij spreken van ons land, of onze gemeente. Want wij....., leven er middenin. Zij kennelijk niet (meer)!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dit is een aanwijzend voornaamwoord
en wijst iets aan dat dicht bij de spreker staat
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ligt tegenwoordig gevoelig en het lijkt alleen nog gebruikt te worden door Wilders. http://www.nu.nl/algemeen/1735172/wilders-wil-ouders-veelplegers-het-land-uit-zetten.html

Wie zich niet met Wilders wil vergelijken is te schijterig om dergelijke bewoordingen tegenwoordig nog te gebruiken. Als je het over "ons land" en "onze stad" e.d. hebt, dan voelen de mensen die van oorsprong niet uit ons land en onze stad komen zich op hun pik getrapt.
(Alleen al door dit zo te zeggen zal men zich ook weer aangevallen voelen.)

Verder heeft men vooral in de politiek veelal wollig taalgebruik en omzeilt menigeen heldere standpunten. Hoe vager je bent, hoe minder je kwetst, hoe minder men jou kan bekritiseren. Gewoon lafheid dus, en schijterigheid; net hoe je het noemen wilt.

Overigens zijn allochtonen die het wel gebruiken -waar ze over Nederland spreken- juist weer de best geïntegreerden. Want zij snappen het tenminste wél.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom zou "ons" hier beter zijn?
Van wie is een land of een stad?
Ik woon al mijn hele leven in deze stad, daarom is het nog niet mijn stad of onze stad.
Je hebt het toch niet over jouw kinderen of jouw ouders
of over jouw bezittingen?
Politici besturen dit land of deze stad of willen dat gaan doen. Daarom is het nog niet VAN hen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat 'ons land' in de verte een bijsmaak van nationalisme heeft, en de meeste politici in hun broek schijten van angst voor dat n-woord.

Dus schieten ze door naar het andere uiterste en gebruiken ze 'dit land', wat klinkt alsof het niet zoveel met henzelf te maken heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Politici zullen spreken over 'dit' land als ze het in een onzekere periode gebruiken als instrument ( verkiezingen). Als ze aan de macht komen, gebruiken ze 'ons' land om op populistische wijze aan te tonen hoezeer ze zich er mee vereenzelvigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dit en deze geeft aan dat iets dicht bij hen staat.
Ons of onze geeft aan dat het hun bezit is. Dat kan verkeerd worden uitgelegd, alsof ze al de baas zijn.