Is er in België een aparte benaming voor het kadaster?

In Nederland kennen we het kadaster. Hoe noemen ze deze instantie in België?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Dat heeft dezelfde naam:
In België is het Kadaster een administratie, onderdeel van de Algemene Administratie Patrimoniumdocumentatie, die zelf een deel is van de Federale Overheidsdienst (ministerie) Financiën.
Het Kadaster in België heeft dezelfde oorsprong als het Nederlandse, namelijk het identificeren van onroerende goederen en hun eigenaars met het oog op het belasten ervan. Meer dan in Nederland is het Belgische kadaster in hoofdzaak een fiscaal instrument gebleven. De informatisering van het kadastraal plan en de overgang naar een GIS zijn recenter. Het systeem van perceelaanduiding is hetzelfde als in Nederland. Een belangrijke taak van het Belgisch Kadaster is ook het vaststellen van het kadastraal inkomen: een vast cijfer verbonden aan het onroerend goed dat als basis dient voor belastingen, zoals de onroerende voorheffing. Informatie over hypotheken, erfdienstbaarheden en bodemverontreiniging behoren in België niet tot de taken van het Kadaster.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

In België is het Kadaster een administratie, onderdeel van de Algemene Administratie Patrimoniumdocumentatie, die zelf een deel is van de Federale Overheidsdienst (ministerie) Financiën.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Eigenlijk niet:In België is het Kadaster een administratie, onderdeel van de Algemene Administratie Patrimoniumdocumentatie, die zelf een deel is van de Federale Overheidsdienst (ministerie) Financiën.

Het Kadaster in België heeft dezelfde oorsprong als het Nederlandse, namelijk het identificeren van onroerende goederen en hun eigenaars met het oog op het belasten ervan. Meer dan in Nederland is het Belgische kadaster in hoofdzaak een fiscaal instrument gebleven.
fremar
10 jaar geleden
Het kadaster stamt uit de tijd van Napoleon, waar het twee hoofddoelen had en nu nog heeft.
Eén: de staat een overzicht geven van alle inkomsten van onroerende goederen, zodat zij hierop belasting kon en nu kan heffen.
Twee: bewijzen wie de eigenaar was en nu is van een onroerend goed.

Het heet in Vlaams-België: het kadaster, voluit de Administratie van het kadaster, de Registratie en Domeinen.

In Franstalig-België: l’Administration du Cadastre et de la Topographie.