Doet de 'Balkenende norm' afbreuk aan het kwalitatieve niveau van de bestuurders van Nederland?

Als je constateert dat de salarissen in de top van het bedrijfsleven aanzienlijk hoger liggen dan de Balkenende norm', werkt dan genoemde norm niet 'remmend' om goede bestuurders in de regering te krijgen?

Toegevoegd na 10 minuten:
En als deze norm dan remmend werkt, waarom dan deze niet losgelaten om een kwalitatief zo goed mogelijk landsbestuur te krijgen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Klopt, daarom is die er ook alleen voor de overheid en semi overheid en aanverwanten. De sleutel voor de top in het bedrijfsleven is ca 40x het gemiddelde loon van de werknemers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Iemand die in de politiek stapt, doet dat meestal als een soort roeping voor de maatschappij.
Er zijn wel voorbeelden dat topmensen uit het bedrijfsleven de politiek in zijn gegaan, maar dat wil niet zeggen, dat die daarvoor dan ook voldoende capabel zijn.
Overgigens hebben bestuurders in het algemeen veel extra faciliteiten en krijgen ze na hun actieve politieke leven mooie en goed betaalde banen aangeboden.
Ik ben daarom van mening dat de Balkenendenorm en alles wat er extra bijkomt voldoende hoog is om capabele mensen aan te trekken.