Zouden we in Nederland kunnen leven met een 2-partijenstelsel?

We maken er gewoon 2 partijen van een linkse en een rechtse, dat lost een hoop gekrakeel op en hebben we alles duidelijk. Laten ze binnen die 2 partijen dan maar hun zaakjes regelen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.2K

Antwoorden (16)

Nee. Echte deomcratie staat toe dat iedereen zelf zijn eigen standpunten vertaalt in een politieke partij en deze partij verkiesbaar stelt. Het instellen van een 2 partijen stelsel zou een beperking van de democratie betekenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het niet zou werken, omdat hier iedereen het huidige systeem is gewend.
Of het slecht zou uitpakken weet ik niet. Ik verwacht eigenlijk van niet, want amerika brengt het er ook goed vanaf. Er zijn misschien zeker ook dingen niet goed gegaan hier, maar van deze fouten kunnen wij weer leren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt, maar derde partijen kunnen bijna niet ontstaan in amerika.(kan uiteraard wel, maar de kans dat het beurt is nihil). Ik vond amerika hierbij daarom wel een voorbeeld om te zien hoe het werkt als er twee partijen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"...omdat hier iedereen het huidige systeem is gewend."
Als men nooit aan iets nieuws zou kunnen wennen, waren er ook geen space-shuttles of computers... "...want amerika brengt het er ook goed vanaf."
Nou nee - Al Gore had meer stemmen, toch won Bush (die had meer kiesmannen).
Al ben ik niet blij met al die splinterpartijen en partijtjes. Ik ben blij dat ik een keuze heb en kan kiezen welke denkbeelden het best bij me passen. Het kunnen oprichten van een partij om een eigen geluid te creeëren is een verworvenheid van de democratie en dat moet in stand blijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een twee-partijen stelsel brengt het risico met zich mee dat je gaat polariseren, dat alles zwart-wit gemaakt wordt.

Met een meer-partijen-stelsel zoals wij deze hebben kunnen partijen nog wat nuances aanbrengen in de specifieke invulling.

Bedenk maar; zou een linkse partij de standpunten van de PvdA moeten dragen, of van de SP? De een zal PvdA niet links genoeg vinden, en dus niet goed worden vertegenwoordigd door deze partij, de ander zal de SP te links vinden en niet goed vertegenwoordigd worden.

Hetzelfde geldt aan de rechterkant van het spectrum evengoed.

De wereld is niet zo gemakkelijk in te delen dat er overal maar twee opinies over zijn, en al helemaal niet dat iedereen met opinie A in geval X ook opinie A in geval Y heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zouden we in Nederland kunnen leven met een 2-partijenstelsel?

Natuurlijk kan dat, er zijn legio voorbeelden waar veel mensen uit verschillende etnische groep worden geleid door 1 partij. De antwoorden hierboven die stellen dat dit geen ultieme democratie is is wellicht waar maar geen antwoord op de vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan wel, maar ik denk dat het systeem zoals het nu is, beter is. Het punt bij 2 partijen, zoals in Amerika, is dat een partij niet echt voor een standpunt staan. 2 mensen in dezelfde partij, kunnen een totaal andere mening hebben over een onderwerp. Daarom stem je daar niet echt op een partij, maar een persoon. En in Amerika word dus bijna iedere vertegenwoordiger verkozen. Persoonlijk heb ik liever wat meer partijen, waarbij een partij achter 1 mening staat,
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben bang dat het nog "erger"wordt..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoezo? Dat er straks geen keuze meer is? (C.q: er is nog maar één partij.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dat bedoel ik niet.!
Ik bedoel dat er geen derde partij is die dan af en toe de gemoederen kan bedaren.
Natuurlijk kun je dan leven. Er zijn wel meer plaatsen waar de facto een tweepartijenstelsel is ontstaan. Kijk bijvoorbeeld naar Australië waar de zetels min of meer zijn verdeeld tussen een soort VVD en een soort PvdA, terwijl je er toch echt meer partijen hebt.
Alleen zal zoiets organisch moeten groeien, doordat kiezers niet meer op splinterpartijen stemmen of doordat kleinere partijen fuseren tot grotere. Op die manier zijn bijvoorbeeld het CDA en Groen Links ontstaan, en het is zeker niet uit te sluiten dat die laatste partij ooit samengaat met de PvdA of dat D66 en VVD samen een brede liberale partij gaan vormen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk niet dat dat er ooit gaat komen en anders zal het nog wel een hele tijd duren, Nederland is nog te verzuild en verdeeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, er zijn in de politiek namelijk meer dimensies dan links en rechts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als de minimale hoeveelheid gekrakeel en maximale duidelijkheid de goede criteria zouden zijn, dan moet je gewoon een dictator aanstellen. Einde gekrakeel. Heel erg duidelijk wat er gedaan moet worden. Wat hij (!) zegt namelijk.

Het zou kunnen zijn dat het gekrakeel nodig is om de beste oplossing uit te vinden met elkaar. Politiek heet dat. Elkaar overtuigen en met argumenten komen. zo gaat het in een democratie.

De praktijk wijst uit dat dat niet efficient LIJKT maar wel IS.

Er is geen dictatuur die het in deze wereld nog volhoud en toch een modern land is.

Op Darwinistische wijze wordt de juiste manier gevonden door ons allen. Wat mislukt gaat weer weg, wordt vervangen. Wat goed lukt heeft draagvlak en wordt weer, en beter gedaan.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Op Darwinistische wijze wordt de juiste manier gevonden door ons allen. Wat mislukt gaat weer weg, wordt vervangen. " Iets wat mislukt, had nog wel 'juist' kunnen zijn. Bij het Darwinisme gaat 't alleen om overlevingskansen - niet om hoe plezierig dat leven 't heeft. En dat laatste vind ik 'juister'.
Een (gemuteerd) gen waardoor bijv. de overlevingskans/reproduceringskans opeens 2x zo hoog is, heeft veel meer kans te overleven dan een (gemuteerd) gen die ervoor zorgen dat mensen bijv. opeens 5% minder crimineel zouden zijn.
Nee. We zijn namelijk zo door en door gewend dat er voor elke zienswijze een partij is, dat we met een tweepartijenstelsel (dat dan min of meer zou moeten bestaan uit een sociaal-democratische en een liberale partij) nog meer zouden moeten kiezen tussen twee kwaden dan nu het geval is, waardoor nog meer mensen verstek zullen laten gaan in het stemhokje.

Hoewel het idee van maar twee partijen aantrekkelijk en overzichtelijk is, worden er in dat systeem heel veel geluiden helemáál niet meer gehoord, en dat kan in een echte democratie nooit de bedoeling zijn. Stel je voor dat je straks met het rode potloodje in de hand staat en alleen maar kunt kiezen tussen de SP en de VVD....natuurlijk zou ik het in dat geval onmiddellijk weten zonder enige twijfel, maar ik zou nooit 100 % achter ijn keus kunnen staan. Zelfs geen 25 %.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dit soort situaties hebben geen effect op het leven in Nederland, dit zouden wij dus overleven.

Het voordeel van een 2-partijenstelsel is dat een regering veel daadkrachtiger is, je hoort de mensen tegenwoordig zo klagen dat er nooit wat gebeurd, dit komt doordat de partijen die samen de regering gaan vormen de helft van hun programma in het water moeten gooien om iedereen tevreden te houden.

Wat dat betreft zou een 2-partijenstelsel beter zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een tweepartijenstelsel leidt ertoe dat er de ernst van de conflicten in de samenleving toenemen. Politici worden meer veracht dan ze nu al zijn. Stel je voor, vier jaar lang rechts aan de macht en dan weer vier jaar links aan de macht. Gematigde middenpartijen als CDA en PVDA gaan verdwijnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan eigenlijk al spreken van twee partijen: nl. het kabinet en de oppositie.
Slechts twee politieke partijen toestaan lijkt mij een verarming van de politiek.
Een onderscheiding (bij een keuze voor slechts twee partijen) rechts/links mij niet goed. Zo heb ik zowel 'rechtse' als 'linkse' standpunten: vóór meer doen aan (leef)milieubescherming, maar ook vóór zwaarder straffen en tegen softdrugs. Dus dat past nooit als je slechts kunt kiezen uit 'links' of 'rechts'.
Denken dat 't een hoop gekrakeel oplost is onwaar - alsof er niet een hoop gekrakeel is in landen waar er (grotendeels) sprake is van slechts twee partijen.

Trouwens, ook in de USA is er geen sprake van een twee-partijen stelsel: daar mag je je ook gewoon kandidaat stellen als je niet bij de republikeinen of democraten hoort - zoals Ross Perot een aantal jaren terug. 'Independent' noemen ze dat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nog liever 1 partij.
als dat gezeik over die vind dit die vind dat
en als ze hun zin niet krijgen rennen ze maar weer weg uit t kabinet.
ze zijn zo druk met elkaar naar beneden halen dat ze vergeten dat ze een land moeten regeren . en al die verschillende partijen bah,
1 partij en iedereen en alles wat leeft moet het goed hebben en regels zodat duidelijk is wat de bedoeling is voor iedereen.
want nu is het een puinhoop in nederland
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar dan heb je een dictatuur!!!
Communistisch (Links)of Fascistisch (Rechts)
Of zou een dictaat vanuit het midden mogelijk zijn??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
links of rechts...
de middenweg is voor iedereen geven en nemen
maar dat zal nooit gebeuren
want als hier een nieuwe wet niet werkt krijg je er nog 5 bij om het toch door te zetten en nog niet zoals het hoort inplaats van het terug te draaien en op niet te kijken wat wel werkt.
maar hoe je het ook bekijkt het is een puinhoop
wat opgelost moet worden en ik ben blij dat ik niet in t kabinet zit haha.