Wat is het nut om op een partij te stemmen, met een lijsttrekker die in jou ogen niet geschikt is als minister president?

Met een onbekwame minister president is het land niet geholpen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Als jij vindt dat de desbetreffende partij geen goede lijsttrekker annex spokesman naar voren schuift, houdt dat in dat je de partij niet capabel genoeg vindt om een goede lijder naar voren te schuiven, en moet je misschien toch je heil vinden in een andere partij. Je mag er namelijk vanuit gaan dat een lijsttrekker altijd de intentie heeft om MP te worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het nut zou kunnen zijn dat je het wel eens bent met de idealen van die partij. Door de partij groter te maken [dmv stemmen] is de kans dat ze in de kamer komen groter. Het is niet zo dat de lijst trekker altijd MP wordt, alleen al omdat er een coalitie gevormd wordt, en er maar een MP kan zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je het wel eens bent met de stampunten.
En dan op de 2e in de lijst stemmen. Of de 3e of 4e, etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doordat die partij kan meeregeren. Het punt is natuurlijk dat een minister-president niet heel veel macht heeft, moet altijd overleggen e.d.
Daarnaast kan je altijd op de nummer 2 ofzo stemmen. Dan kan die door voorkeursstemmen ook een hogere postitie. Voorbeeld: Rita Verdonk kreeg bij de vorige verkiezingen meer stemmen dan Mark Rutte, grote kans dat als ze een mp mochten aanleveren, dat ze nog eens goed zouden kijken wie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het wel jou idealen zijn maar je vindt dat de lijsttrekker niet geschikt is als minister president. Dan kun je het beste op een ander in de lijst stemmen en proberen om zo toch de partij mee te laten regeren met zo veel mogelijk zetels. En is het dus heel nuttig om te stemmen op een partij en niet op een persoon