Wat vindt men van twee politieke zuilen "sociaal" (bijv. CDA PVDA)en "a-sociaal" (Bijv. PVV ToN)?

... in plaats van de rechts-links varianten? Je kunt de termen eventueel nog veranderen, maar het gaat om de achterliggende gedachte.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

in trefwoorden
PVV asociaal-ultra rechts neoliberaal egoistisch
Ton idem in zwakkere vorm
VVD idem in zwakkere vorm
CDA christelijk sociaal
PvdA sociaal
SP sociaal
Groen links liberaal sociaal groen
D'66 zelfde in afgezwakte vorm
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het lijkt me geen goede verdeling vanwege de negatieve associatie die de meesten zullen hebben bij "a-sociaal" en omdat ook de term sociaal misleidend is. Het CDA is helemaal geen sociale (lees: socialistische) partij.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Links - rechts, of sociaal - a-sociaal. What's in the name...

Het gaat nog steeds om politiek correcte opvattingen die in één monarchie als Nederland zijn toegestaan...

Dit word een ellerlange welles-nietes discussie die te vergelijken is met de vraag, of dat god nu wel of niet bestaat...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wat dachten we van de indeling:

Houding: Conversatief vs Vernieuwing zoekend
Doelgroep: Intellectueel vs burgerlijk

D66: Intellectueel Conversatief
Pvda: Burgerlijk Conversatief
SP: Burgerlijk Vernieuwend
CDA: Burgerlijk Conversatief
GL: Intellectueel Vernieuwend
VVD: Burgerlijk Conversatief
PVV: Burgerlijk Vernieuwend
PvD: Intellectueel Vernieuwend
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Oeps conservatief dus :)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik snap niet dat jij de SP en de PVV hiermee op 1 lijn durft te stellen. Ook zie ik niet wat de PVV vernieuwend maakt, want ze willen alles terugdraaien: buitenlanders terug, gulden terug, en terug naar af wat de EU aangaat. Het enige vernieuwende is dan het kapsel van Wilders.
Ik vind 't CDA in elk geval niet bij sociaal horen. Ik vind ze nl. te rechts = slecht voor 't (leef)milieu. 'T milieu verpesten (voor anderen of nakomelingen) kan ik niet bepaald sociaal noemen.

Gerda Verburg bijv. (van 't CDA) protesteert erg vaak luidkeels tegen nieuwe voorstellen van GL, PvdD en tegen acties van Greenpeace. Zo had Greenpeace eens een stel keien (tegen sleepnetten) in een zeereservaat (Noordzee) gekieperd. Een reservaat waar al niet gevist mocht worden. Een aantal andere landen hanteert die methode zelf ook bij zeereservaten.
Maar Gerda ging direct publiekelijk achter de protesterende vissers staan. Terwijl die er sowieso al niet mochten vissen.
Dit is maar een enkel voorbeeld. Maar wel typisch voor 't CDA als je de politiek een beetje in de gaten houdt.

Uiteraard zal geen enkele partij bij de a-socialen willen horen; dus heeft je voorstel geen enkele kans van slagen. (Maar dat wist je zelf ook al ;).)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
jij veronderstelt dus dat rechts slecht is voor de nakomelingen? De geldverspillende en vage partijen als pvda verpesten het juist voor de nakomelingen. Kijk maar naar Vogelaar, ze heeft 200 miljoen uitgegeven aan een stoomschip. Nou daar zijn onze nakomelingen blij mee. Wat dacht je van ter Horst? Ten eerste geeft ze een verkeerd voorbeeld voor IEDEREEN door dronken rond te cruisen in haar auto. Ten tweede zorgt ze ook voor discriminatie (korpschef Zuid-Holland). Ik hoop dat je tevreden bent met je linkse visie, want anders zou het betekenen dat je niets snapt van de politiek. Een goede toekomst krijg je door een sterke economische positie en daar zullen de linkse partijen niet voor zorgen.
Hoe kan iemand de PVV in vredesnaam burgelijk vernieuwend noemen, er was nog nooit een partij in Nederland die zo conservatief is