sommige wel ,andere niet.

Toegevoegd na 1 dag:
je zou onderscheid kunnen maken tussen nationale volksliederen en volksliederen.Kortjakje behoort tot de volksliederen en is in het geheel niet nationalistisch.DE nationale daarentegen meestal wel.
10 jaar geleden
Ja. Ze zijn vaak heel lang geleden ontstaan, vaak in het heetst van de strijd, en hun functie is een gevoel van saamhorigheid te geven aan het volk van een land (of een provincie; sommige provincies hebben ook volksliederen). Je kunt het ook best vergelijken met een clublied. Is een clublied 'clubs'? Ja, natuurlijk!

Het ligt voor de hand dat zo'n lied dan niet luidt: 'Wij zijn wel leuk, maar hebben ook wel kuren, dus het liefste roepen wij: leve onze buren!' Dat zou niet echt een volkslied zijn.
Sommige volksliederen gaan alleen over de enorm goede eigenschappen van het betreffende volk (dapper, trouw, enzovoort), maar veel volksliederen staan bol van bloeddorstige kreten. Het Franse volkslied is wel héél bloeddorstig. Het roept op om in gewapende opstand te komen tegen de onderdrukking, met de bebloede vlag opgeheven! Het Engelse volkslied begint heel aardig, maar aan het eind wordt God gesmeekt om de opstandige Schotten te verpletteren.
Het Duitse volkslied is vreedzaam: het is alleen een opsomming van de deugden van Duitsland en het Duitse volk. In couplet twee wordt het beslist oubollig: 'Deutsche Frauen, deutsche Treue, Deutscher Wein und deutscher Sang.' Alsof wij in het Wilhelmus kaas en klompen zouden gaan aanprijzen! En ik weet ook niet wat het zegt over vrouwenemancipatie... (Je merkt het wel: ik moet vaak erg lachen om volksliederen.)

Het Amerikaanse volkslied is ook erg juichend, maar houdt verderop wel rekening met de kans dat er vijanden verslagen dienen te worden!
Het Nederlandse volkslied is (net als het Engelse) vooral aan God gericht.

De meeste landen kiezen ervoor om één of hooguit twee coupletten te zingen, want het bloedvergieten begint meestal pas verderop (behalve bij de Fransen, daar is het meteen raak), en bovendien worden 15 coupletten (Wilhelmus) ook wel erg lang, als je al die tijd moet salueren of stil moet staan voor een voetbalwedstrijd.

Maar oorlogszuchtig, opschepperig, smekend of vrolijk: álle volksliederen bezingen het eiden land en het eigen volk, en zijn dus nationalistisch. Dat is géén waarde-oordeel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, volksliederen zijn nationalistisch, ze zijn bedoeld om een land zijn eigen identiteit te versterken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, maar ook weer niet altijd, en de provincie Friesland bevestigd de uitzondering op de regel. Denk maar aan het Fries volkslied.