Waarom maakt iedereen zich zoveel zorgen om het begrotingstekort van Griekenland van 13,5 %, terwijl het bnp maar 1,87 % is van dat van de EU?

Zou iedereen ook zo bezorgd zijn als Niedersachsen eenzelfde tekort had?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (3)

Omdat iedere Euro die zij uitgeven en niet hebben opgehoest moet worden door de andere landen in de Eurozone, dus onderandere door jou.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 van mij
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat lijkt mij evident. Mijn vraag was meer waarom een economisch zo onbetekenend land zoveel invloed heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ze behoorlijk wat uitgeven wat ze niet hebben, maar we met ze alle wel voor werken om de valuta op pijl te houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen al in Nederland exporteren we voor zo'n 6 miljard naar Griekenland dus zo economisch onbetekend is het nou ook weer niet. En Niedersachsen is dat niet het stuk Duitsland waar Groningen zich beter bij aan kan sluiten omdat ze door 'den Haag' toch alleen maar uitgebuit worden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tenzij je niet kan betalen lijkt mij, of je een prijs afspreekt en de waarde v/d munt is omlaag gegaan tjdens de loop van het contract. wie leverd er in?
Omdat de gevolgen groot kunnen zijn voor heel Europa
als Griekenland bankroet gaat trekt het waarschijnlijk andere landen mee waardoor de euro in waarde gaat zakken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er moet één lijn worden getrokken. Als je één land toestemming geeft om een groter tekort op te bouwen dan de norm, dan volgt de rest ook.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niemand geeft toch toestemming. Alle landen veroordelen Griekenland om het tekort. Waarom wordt de koers van de Euro zo naar beneden getrokken door een voor de eu-zone vrij onbetekenend bedrag?