Moet je ook betalen als je toch niet besluit te parkeren?

Stel je parkeert op een gracht in Amsterdam.
Wanneer je uit je auto stapt en naar de dichtstbijzijnde betaalautomaat loopt om te betalen, besluit je toch dat je beter ergens anders kan staan, of sporadisch ergens heen moet.
Moet je dan alsnog betalen?
Dit is mij namelijk vandaag overkomen. Ik parkeerde mijn auto, liep naar de betaalautomaat aan het einde van de straat en toen ik bij de automaat stond, werd ik gebeld met de vraag of ik wilde komen. Echter net op hetzelfde moment kwamen er twee parkeerwachters de straat in om de auto's te controleren. Ik kreeg dus een boete. Is dit nu ook terecht?
Volgens de 'vriendelijke' parkeerwachter kan ik niet bewijzen dat ik er niet al bijvoorbeeld een uur stond. Alleen als ik net een kaartje had gehaald zei hij dat ik dan kans van slagen had om een bezwaar te maken.
Hij kon (en wilde) het niet ter plekke ongedaan maken, maar zei dat ik schriftelijk bezwaar moest maken.
Of het mij zou lukken, betwiste hij.

Toegevoegd na 17 minuten:
Ik trouwens nog wel vergeten te zeggen, dat de dichstbijzijnde betaalautomaat defect was.
Ik moest dus iets verder lopen naar de volgende automaat om te betalen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Elke automobilist die de intentie heeft om te parkeren zou dus op weg naar de automaat, ook al loopt hij net bij zijn/haar auto vandaan een prent krijgen als er net een parkeerwachter aan komt lopen. Dat is je reinste flauwekul. Stel je bedenkt je ineens dat het beter is toch maar die andere boodschap te gaan doen en keert terug naar de auto waarvan je pas twee schreden bent verwijderd. Je wilt instappen en plots staat er een parkeerwachter die je op de schouder tikt. Je krijgt een prent. Die parkeerwachter moet dus gewoon alles gezien hebben. Zou je dan eerst moeten gaan zoeken naar een goede
betaalautomaat en een kaartje kopen voor de kortstmogelijke tijd en dan weer terug naar je auto moeten lopen? Dus zolang je nog geen kaartje hebt kan je bekeurd worden??? Ik kan me voorstellen, dat de parkeerwachter heeft geconstateerd dat de auto zonder parkeerbewijs stond geparkeerd voor een langere tijd dan gebruikelijk om van de auto heen en weer naar een automaat te lopen. Bijvoorbeeld twintig minuten. Dan verdien je gewoon een prent. Ook als je eerst een gaat staan bellen. Waar je het over hebt. Hoe lang duurde dat???
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er zat net geen 10 minuten tussen het parkeren van mijn auto, het krijgen van een bekeuring en teruglopen naar mijn auto.
Natuurlijk zou dit normaal gesproken veel te lang zijn.
Echter omdat de parkeerautomaat in de straat stuk was, moest ik naar een andere automaat lopen. Deze staan zoals gebruikelijk om de twee straten. Plus het feit dat het gewoon daar heel druk was; centrum van Amsterdam én het was 33 graden!
Dan kunnen de parkeerwachters toch niet van mij verwachten dat ik me ga haasten en/of ga rennen? Zo oud ben ik trouwens nog niet, dus rennen kan ik echt wel.

Antwoorden (2)

Ik vrees dat je juridisch geen poot hebt om op te staan. In principe stond je op de parkeerplaats zonder kaartje, hoe kort dan ook. Dus dan staat de parkeerambtenaar in zijn recht, ook al voelt dat natuurlijk compleet anders.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Maar dan was de boete dus ook gekomen als vraagsteller daadwerkelijk op dat moment bezig stond het kaartje te betalen. Dan kon hij het toch niet helpen dat die automaat een eind weg staat?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee zo werkt dat niet Amadea,als vs met een parkeerbonnetje aan was komen wandelen dan was er niets aan de hand geweest want meestal kijken de parkeerambtenaren rond of iemand bij de automaat staat om een bonnetje te halen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wanneer de vraagsteller met een bonnetje was teruggekomen, was het toch op z'n minst aannemelijk dat hij daar net was gearriveerd. Nu hij zonder bonnetje terug is gekomen, is het voor de betreffende ambtenaar niet te controleren of er sprake is van een oprechte toevalligheid of een creatief bedachte smoes (waar ze er dagelijks voldoende van om de oren zullen krijgen).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+
Amadea
10 jaar geleden
Dat is waar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik bood de ambtenaar nog aan om alsnog een kaartje te kopen, maar dat had volgens hem geen zin.
Maar als ik er zo over nadenk, zoiets is toch ook in een parkeergarage? Wanneer je inrijd krijg je een kaartje.
Als je binnen een bepaalde tijd (3 a 4min?) weer uitrijd met dat kaartje, mag je er gratis uit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij een parkeergarage is duidelijk gemeten (door de slagboom van de garage zelf) wanneer je bent binnengekomen. Dat kun je aan de Amsterdamse grachten echt niet aantonen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar wacht even. Stel dat je bij de automaat aankomt en je komt erachter dat je geen geld bij je hebt. Je loopt dan terug naar je auto om geld te pakken of iets dergelijks. Dat zou toch ook nergens op slaan als je dan toch een boete krijgt?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Feitelijk sta je er dan ook zonder te betalen, dus zou je ook een boete kunnen krijgen. Het is wellicht niet sympathiek, maar juridisch gezien niet onjuist. Ik vrees dus dat je helaas geen gelijk gaat krijgen, hoe spijtig het -gezien de geschetste situatie- ook is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Aan de andere kant even voelen aan de motorkap. En ze hadden kunnen voelen dat de auto er net stond. En bij elke overeenkomts heb je wettelijk bedenktijd. En met parkeren sluit je een overeenkomst.
Typisch gevalletje quota halen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja dat is waar. Helaas is het voor mij gewoon heel moeilijk, zo niet onmogelijk om te bewijzen.
Maar misschien weegt het feit dat de dichtstbijzijnde betaalautomaat defect was nog iets wat mee kan wegen.
Er kwam toen ik in gesprek was met de ambtenaar ook nog een iemand aan om te zeggen dat ie wel een kaartje had gehaald, maar ook een boete had gekregen. Bij die persoon werd ook gezegd: u heeft er bijna 10 minuten over gedaan, dat vinden wij te lang. Deze meneer vroeg zelfs nog aan de ambtenaren of ze soms hadden verwacht dat hij had moeten rennen... Met een temperatuur van rond de 33 graden nota bene.
Ook tegen hem werd gezegd: "We kunnen het niet meer ongedaan maken, u moet schriftelijk bezwaar aantekenen"
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nou trouwens.. heel misschien kan ik toch bewijzen dat ik bij de betaalautomaat stond verderop in de straat. Ik had namelijk wel al m'n kenteken ingevoerd en wilde net mijn pincode invoeren. Omdat ik dus toch weer weg wilde gaan, leek het mij nutteloos om alsnog mijn transactie af te maken. Ik zou immers toch weer weg gaan.
Misschien heeft die automaat dat geregistreerd of in ieder geval mij op camerabeelden (ja die heeft elke automaat)
De automaat die defect was ook trouwens. @Maria16: Ja wanneer de automaat in de straat zelf wél had gewerkt hadden ze me waarschijnlijk wel gezien. Het kon ook zijn dat ik in dat geval helemaal geen confrontatie had gehad met de ambtenaar omdat ik toen misschien al weg was en/of alsnog had betaald.
Ze kwamen namelijk écht net toevallig de straat in toen ik dus naar de tweede betaalautomaat liep.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan is het alleen de vraag of ze de moeite gaan nemen om de computer te checken. Het is makkelijker de burger te laten betalen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@mobie1980
Lekker populair om te roepen dat ze een quota moeten halen maar die hebben parkeerwachters niet
Het is formeel gezien ook geen boete maar naheffing parkeerbelasting
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je zou het allicht kunnen proberen om bezwaar te maken.
Nee heb je en ja kun je krijgen.
Feitelijk stond je geparkeerd. Het is dus ook niet zo dat je bij de parkeerautomaat besloot om "toch maar niet te parkeren", maar je besloot om "toch maar niet te betalen", omdat je er veel korter zou parkeren dan je aanvankelijk van plan was. Wat ik overigens best begrijp en waarmee je je waarschijnlijk van geen kwaad bewust was. Je had echter ook kunnen kiezen voor de kortst mogelijke tijdeenheid voor het parkeren zoals dat ter plekke gold, en dat kunnen betalen.

Ik begrijp wel dat het oneerlijk aanvoelt. Maar zodra je uitstapt op een parkeerplaats, heb je geparkeerd. Behalve als het gaat om direct laden en lossen, en dat was hier niet aan de orde. Als je had besloten om "toch maar niet te parkeren", had je je auto stilgezet op de parkeerplaats, eventueel de motor uitgezet, en daarna bijna direct weer gestart om weer weg te rijden. Nu je bent uitgestapt en naar de automaat bent gelopen, is er sprake geweest van parkeren.