De regering bestaat uit de Koning en de ministers.

"De Nederlandse bevolking" kan hen niet afzetten. Onze volksvertegenwoordiger kan besluiten om de begroting van een minister niet goed te keuren. Zo'n minister zal dan aftreden, want dan kan hij niets meer. Mogelijk gevolg is, dat zijn collega-ministers met elkaar afspreken dat ze dan collectief opstappen en dan valt het kabinet.

Dan de Koning. Dat we een Koning hebben staat in deGrondwet. Als we van de Koning 'af willen' moet de Grondwet worden aangepast. Dat is een procedure die veel meer tijd kost en veel meer moeite kost dan een gewone wetswijziging. Maar het is wel mogelijk.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dit is de 'legale weg'. Er zijn landen waar de regering door terroristen wordt afgezet maar ik neem aan dat dit niet de achtergrond is van de vraag.
Computoon
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Computoon, ik denk dat je in plaats van "volksvertegenwoordiger" "volksvertegenwoordiging" bedoelt. Verder is het afkeuren van de begroting van een minister niet de enige mogelijke reden voor het aftreden van een minister. Een minister kan overigens ook nog zijn begroting aanpassen, en een vernieuwde begroting door het parlement laten goedkeuren. Bij het aftreden van een minister heeft (de meerderheid van) het parlement aangegeven geen vertrouwen meer te hebben in de minister. Zoals ik al aangaf, hoeft dat niet met zijn begroting te maken te hebben.
Ja dat kan, alleen via de stembus, als je het op legale wijze wil.
Wat ook wel gebeurt is dat zoveel mensen tegen de regering demonstreren dat de regering zelf opstapt. En als de regering niet opstapt dat dan het leger of de politie namens het volk de macht grijpen.
In ondemocratische landen gebeurt dit vaker dan in democratische landen. Nog in 1958 is dit in Frankrijk gebeurd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe bedoel je precies dat je via de stembus de regering af kunt zetten? De belangrijkste verkiezingen in ons land zijn de tweede kamer verkiezingen. Je gaat dan naar de stembus als er een nieuwe tweede kamer gekozen moet worden, als het kabinet is gevallen of als de kabinetstermijn er op zit. Daarmee zet je toch niemand af? Er komen pas nieuwe verkiezingen als een kabinet al gevallen is.
Antoni
10 jaar geleden
HannesSloot, de vraagsteller vraagt naar de situatie in Nederland, niet in andere landen zoals Frankrijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Antoni: De situatie in Frankrijk (lange traditie van democratie) is goed vergelijkbaar met die van NL, vandaar dit voorbeeld dat het niet alleen in theorie zo is, maar ook in de praktijk.
De grootste macht zit bij het volk, dat zie je dagelijks in de wereld. Iedere bevolking of het nu Nederlanders Egyptenaren of Eskimo's zijn kunnen een regering laten afzetten. Stel dat de crisis ondraaglijk wordt en de mensen in opstand komen... Wat dan?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Computoon
10 jaar geleden
Ja, maar dan is het illegaal.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nu zou dat inderdaad illegaal zijn. Wanneer een volk onderdrukt wordt lijkt mij het eerder legaal.
De vraagsteller blijft hierover onduidelijk, zoals jij ook al suggereerde in je antwoord.